Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa
Dyrektor: Jarosław Sarnowski
Zastępca dyrektora: Dariusz Kaczmar
10-356 Olsztyn, ul. Jagiellońska 91A
tel. (89) 521 92 50
fax. (89) 521 92 56
- W skład Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa (OW) wchodzą:
- Biuro ds. Rolnictwa (I);
- Biuro Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich (II);
- Biuro ds. Rybactwa (III);
- Biuro Projektów (IV);
- Biuro Płatności (V);
- Biuro Kontroli (VI);
- Biuro Monitoringu i Sprawozdawczości (VII);
- Biuro Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (VIII);
- Biuro ds. Żywności (X).
- Do zadań Biura ds. Rolnictwa należy w szczególności:
- podejmowanie działań w zakresie realizacji polityki rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
- diagnozowanie, ocena i analiza sytuacji podstawowych rynków rolnych;
- współpraca z organami administracji publicznej, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, samorządem rolniczym, rolniczymi związkami producentów i plantatorów, uczelniami, szkołami rolniczymi, służbami doradztwa rolniczego, jednostkami doświadczalnymi hodowlano-nasiennymi oraz innymi instytucjami działającymi w otoczeniu rolnictwa na rzecz poprawy efektywności rolnej, zwłaszcza poprzez:
- realizację zadań wynikających z ustawy o nasiennictwie tj. prowadzenie Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO) i ustalanie listy odmian roślin rolniczych zalecanych do uprawy na terenie województwa,
- realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt tj. upowszechnianie wśród rolników przepisów z zakresu profilaktyki i dobrostanu zwierząt w kształtowaniu polityki rozwoju rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich,
- popularyzowanie ekologicznych metod produkcji rolnej,
- popularyzowanie alternatywnych kierunków produkcji rolnej,
- udział w wystawach i targach rolniczych, organizacja konferencji, pokazów i demonstracji, szkoleń i wyjazdów szkoleniowych oraz innych działań;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o podatku rolnym, dotyczących zaliczania w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych przypadkach, niektórych gmin do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu Ministra Finansów;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o nasiennictwie, dotyczących przygotowywania projektów wniosków do ministra rolnictwa o utworzenie w województwie rejonu zamkniętego wytwarzania materiału siewnego;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, dotyczących wydawania zezwoleń na wprowadzenie dotychczas niestosowanej na terytorium RP technologii hodowli zwierząt;
- koordynacja działań przypisanych samorządom województw na rzecz dostosowania rolnictwa i gospodarki żywnościowej do standardów UE;
- współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, administracją zespoloną, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych;
- współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w województwie;
- przekazywanie informacji do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącej pełnego zakresu inwestycji zaopatrzenia w wodę i sanitacji wsi;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich, a także wzmacniania potencjału gospodarczego w zakresie pszczelarstwa.
- Do zadań Biura Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich należy w szczególności:
- realizacja polityki wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
- współpraca z organami administracji publicznej, samorządem rolniczym, gminnym, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi w zakresie polityki rozwoju obszarów wiejskich i aktywizacji społeczności lokalnych;
- współpraca w organizacji dożynek wojewódzkich i prezydenckich oraz innych imprezach promujących rodzimą tradycję i kulturę obszarów wiejskich;
- współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych na obszarach wiejskich;
- podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynowanie prac związanych z planowaniem, wdrażaniem i realizacją działań wspierających rozwój obszarów wiejskich w województwie;
- opracowywanie projektów dokumentów z zakresu działań finansowanych z budżetu województwa wspierających rozwój obszarów wiejskich;
- weryfikacja i ocena wniosków składanych przez wnioskodawców przygotowywanie list rankingowych beneficjentów podejmujących inicjatywy lokalne na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w województwie;
- współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju, promocji oraz aktywizacji społeczności lokalnej na obszarach wiejskich w województwie;
- prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących rozwoju i aktywizacji obszarów wiejskich;
- podejmowanie działań związanych z wdrażaniem Programu Odnowy Wsi Województwa Warmińsko-Mazurskiego „Wieś Warmii, Mazur i Powiśla miejscem, w którym warto żyć”;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich;
- podejmowanie działań i organizowanie prac związanych z promocją produktów lokalnych, upowszechnianiem dobrych praktyk środowisk wiejskich i nowatorskich inicjatyw lokalnych, twórczości i kultury ludowej Warmii, Mazur i Powiśla w kraju i zagranicą.
- Do zadań Biura ds. Rybactwa należy w szczególności:
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
- dokonywanie okresowego sprawdzenia wypełniania przez uprawnionego do rybactwa obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej oraz przygotowywanie projektów ocen,
- przygotowywanie projektów powiadomień o wynikach oceny dla właściciela wody,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zwalniających od obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej lub uznających zbiornik wodny za nieprzydatny do jej prowadzenia na czas określony,
- przygotowywanie projektów uchwał ustanawiających lub znoszących obręby ochronne,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych ustanawiających lub znoszących obręby hodowlane,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zezwalających na odstępstwa od zakazów połowu ryb w okresach ochronnych i wymiarach ochronnych, a także na dokonywanie połowu ryb w obrębach ochronnych,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących użytkowników wód do umożliwienia swobodnego przepływu ryb, jeżeli przepływ taki nie jest możliwy z przyczyn zależnych od tego użytkownika, w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących uprawnionego do rybactwa w obwodzie rybackim do zakazu lub zawieszenia połowu ryb niektórych gatunków, z użyciem wybranych rybackich narzędzi i urządzeń połowowych w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła, zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą o rybactwie śródlądowym,
- wszczynanie postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązków o charakterze niepieniężnym w przypadku uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązków określonych w lit. g i h,
- przygotowywanie projektów uchwał ze wskazaniem miejsca i czasu, w którym obowiązuje całkowity albo częściowy zakaz uprawiania amatorskiego połowu ryb,
- przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
- podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynacja prac związanych z planowaniem i realizacją działań wspierających racjonalną gospodarkę rybacką w województwie;
- współpraca z ministerstwem prowadzącym sprawy rybołówstwa, Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, regionalnymi zarządami gospodarki wodnej oraz innymi organami administracji publicznej;
- rozpatrywanie skarg i wniosków z zakresu gospodarki rybackiej;
- prowadzenie działań prewencyjno-edukacyjnych z zakresu rybactwa;
- współpraca ze starostami i innymi organami w zakresie prowadzonych spraw wynikających z ustawy Prawo wodne;
- prowadzenie spraw związanych z wygaszaniem trwałego zarządu wód, gruntów pokrytych wodami oraz pozostałych nieruchomości będących w zasobach Marszałka Województwa;
- prowadzenie spraw związanych z uczestniczeniem przedstawicieli Marszałka Województwa w komitetach konsultacyjnych powoływanych przez prezesa Wód Polskich;
- opiniowanie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym;
- przyjmowanie od Ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej zatwierdzonych map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz ich przechowywanie;
- sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji działań w zakresie swojej właściwości, zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym oraz programie ochrony wód morskich za rok poprzedni i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej w terminie do dnia 28 lutego roku następnego;
- prowadzenie pozostałych spraw wynikających z ustawy Prawo wodne.
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
- Do zadań Biura Projektów należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (zwanym dalej PROW), umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY), a w szczególności:
- informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków;
- przygotowywanie naboru wniosków o przyznanie pomocy;
- kontrola administracyjna wniosków o przyznanie pomocy;
- zlecanie przeprowadzenia wizyty lub kontroli na miejscu;
- dokonywanie wyboru projektów do finansowania, zgodnie z zasadami na podstawie pozytywnej kontroli administracyjnej;
- rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa;
- przygotowywanie projektów umów w trybie KC/decyzji w trybie KPA do podpisu Marszałka Województwa/Zarządu Województwa;
- prowadzenie rejestru umów z beneficjentami i przesyłanie danych do ARiMR;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie oraz usuwanie.
- Do zadań Biura Płatności należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW, umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY), a w szczególności:
- przyjmowanie i kontrola administracyjna wniosków o płatność;
- przygotowywanie oraz przekazywanie Agencji Płatniczej dokumentów i informacji niezbędnych do dokonania wypłat środków dla beneficjentów;
- zlecanie przeprowadzenia kontroli projektów wytypowanych do kontroli oraz wizyt, rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w ramach oceny wniosku o płatność;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
- sporządzanie planów wydatków i monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla wdrażanych działań;
- przechowywanie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie;
- przygotowywanie oraz realizacja wniosków aplikacyjnych w ramach Pomocy Technicznej.
- Do zadań Biura Kontroli należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW, umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY), a w szczególności:
- przeprowadzanie czynności kontrolnych w ramach kontroli na miejscu, kontroli na zlecenie, kontroli zadania o charakterze niematerialnym w trakcie realizacji, kontroli ex post, kontroli zobowiązań wieloletnich, wizyt oraz w okresie trwałości operacji;
- obsługa Raportu z czynności kontrolnych oraz Informacji pokontrolnej;
- ocena prawidłowości przeprowadzania przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych robót, dostaw i usług, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
- wybór beneficjentów do kontroli na miejscu oraz kontroli ex post w ramach PO RYBY;
- rozpatrywanie środków zaskarżenia w ramach działań objętych PROW oraz PO RYBY obsługiwanych przez podmioty wdrażające;
- raportowanie kontroli oraz wizyt;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie.
- Do zadań Biura Monitoringu i Sprawozdawczości należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW, umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY), a w szczególności:
- monitorowanie realizacji wdrażanych działań oraz przygotowywanie sprawozdań na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczej;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów PROW 2014-2020;
- informowanie Agencji Płatniczej o nieprawidłowościach i nadużyciach finansowych;
- koordynowanie spraw dotyczących systemu IT;
- przekazywanie agencji płatniczej informacji o wniesionych i rozpatrywanych skargach i wnioskach dotyczących zadań delegowanych;
- pozyskiwanie, gromadzenie, opracowywanie i przekazywanie agencji płatniczej danych niezbędnych do właściwego monitorowania realizacji i ewaluacji Planu Strategicznego, zgodnie z art. 11 ustawy PS WPR, w oparciu o system IT.
- Do zadań Biura Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich należy:
- wspieranie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz aktów wykonawczych KE a w szczególności:
- informowanie i rozpowszechnianie informacji na temat KSOW na poziomie regionalnym, w tym o zasadach i trybie przyznawania refundacji, związanych z nią obowiązkach beneficjentów, promocja Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, zarządzanie portalem internetowym KSOW,
- współpraca przy opracowywaniu Planu Operacyjnego KSOW, w tym Planu komunikacyjnego, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz dbałość o właściwe wykonywanie zadań wynikających z zatwierdzonego Planu Operacyjnego KSOW, w tym Planu komunikacyjnego,
- ułatwianie tworzenia kontaktów partnerom KSOW poprzez prowadzenie działań aktywizujących, prowadzenie spraw związanych z powołaniem i organizacją pracy wojewódzkiej grupy roboczej ds. KSOW, organizacja prac grup tematycznych,
- identyfikacja partnerów KSOW na poziomie regionalnym i współpraca z nimi,
- organizacja, współorganizacja i udział w przedsięwzięciach realizowanych w ramach Planu działania KSOW 2014-2020 na podstawie dwuletnich planów operacyjnych,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów,
- przygotowywanie planu budżetu Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, jego realizacja oraz monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla działań wdrażanych w ramach Pomocy Technicznej,
- monitoring i ewaluacja Planu działania KSOW na lata 2014-2020 oraz dwuletnich planów operacyjnych,
- opracowywanie półrocznych informacji z realizacji dwuletnich planów operacyjnych, w ramach okresowego przeglądu realizacji planów oraz co dwa lata sprawozdań z realizacji dwuletnich planów operacyjnych i planu działania w zakresie zadań realizowanych na poziomie regionalnym,
- przygotowywanie umów pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa na wyprzedzające finansowanie, rozliczanie przyznanych środków,
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
- wspieranie planu strategicznego WPR na lata 2023-2027 sporządzonego w ramach wspólnej polityki rolnej i finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2021/2115 z dnia 2 grudnia 2021 roku ustanawiającego przepisy dotyczące wsparcia planów strategicznych sporządzanych przez państwa członkowskie w ramach wspólnej polityki rolnej (planów strategicznych WPR) i finansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 i (UE) nr 1307/2013 a w szczególności:
- opracowanie operacji na poziomie województwa oraz zgłaszanie ich do planu operacyjnego, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz dbałość o właściwe wykonywanie zadań wynikających z zatwierdzonego planu operacyjnego,
- organizacja, współorganizacja i udział w przedsięwzięciach realizowanych w ramach Planu działania KSOW+ na lata 2023-2027 na podstawie rocznych planów operacyjnych,
- monitoring i ewaluacja Planu działania KSOW+ na lata 2023-2027 oraz rocznych planów operacyjnych,
- przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności Sieci w województwie w zakresie dotyczącym zrealizowanych zadań,
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z realizacją zadań w ramach planów operacyjnych,
- identyfikacja partnerów KSOW+ działających na poziomie województwa, umożliwienie im włączenie się w realizację zadań Sieci oraz aktywizacja ich do działania na poziomie województwa,
- powoływanie grup tematycznych oraz wspieranie realizacji ich zadań,
- uczestnictwo w realizacji zadań sieci tematycznych wspieranych przez Jednostkę Centralną,
- prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych zgodnie ze Strategią komunikacji dotyczących wdrażanych interwencji w ramach PS WPR, w tym o zasadach i trybie przyznania i wypłaty pomocy oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania tej pomocy,
- współpraca z lokalnymi punktami informacyjnymi funduszy europejskich, podległymi ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, w zakresie informacji o istniejących możliwościach wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków PS WPR,
- diagnoza potrzeb województwa w zakresie działań niezbędnych do podjęcia w celu rozwoju obszarów wiejskich,
- ułatwianie współpracy i przepływu informacji między partnerami KSOW+ i innymi podmiotami aktywnie działającymi na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na poziomie województwa,
- współpraca z innymi jednostkami wsparcia Sieci, w szczególności z ośrodkiem doradztwa rolniczego ze swojego województwa,
- identyfikacja i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających rozwój obszarów wiejskich w zakresie dotyczącym interwencji wdrażanych przez samorząd i przykładów przekazywanych przez Jednostkę Centralną,
- proponowanie kierunków tematycznych operacji, które będą realizowane w ramach planu operacyjnego i przekazanie ich do Jednostki Centralnej,
- upowszechnienie informacji dotyczących KSOW+ na swojej stronie internetowej,
- przygotowywanie planu budżetu Pomocy Technicznej Schemat II na lata 2023-2027, jego realizacja oraz monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla działań wdrażanych w ramach Pomocy Technicznej,
- przygotowywanie sprawozdawczości finansowej z realizacji budżetu Pomocy Technicznej Schemat II na lata 2023-2027,
- przygotowywanie wniosków o przyznanie i płatność Pomocy Technicznej w ramach Schemat II na lata 2023-2027,
- przygotowywanie umów pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa na wyprzedzające finansowanie, rozliczanie przyznanych środków,
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie.
- wspieranie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz aktów wykonawczych KE a w szczególności:
- Do zadań Biura ds. Żywności należy w szczególności:
- inicjowanie i koordynacja działań mających na celu rozwój rynku żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości regionu warmińsko-mazurskiego;
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją i ochroną nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych zgodnie z ustawą o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych w tym prowadzenie listy produktów tradycyjnych oraz promocja krajowych i unijnych systemów znakowania żywności wysokiej jakości;
- organizacja i współorganizacja konferencji, spotkań, wizyt studyjnych, w zakresie podnoszenia jakości towarów i usług, zwłaszcza towarów żywnościowych, usług gastronomicznych i hotelarskich;
- organizacja i współorganizacja wydarzeń związanych z promocją żywności regionalnej, tradycyjnej, lokalnej w tym prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem dotacji na zadania jednostek samorządu terytorialnego dotyczące promocji tego rodzaju żywności;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową Departamentu dot. rozwoju sektora żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na wykonywanie zadań publicznych Samorządu Województwa z zakresu upowszechniania i ochrony praw konsumenta oraz żywności i ochrony dziedzictwa kulinarnego, realizowanych przez organizacje pozarządowe;
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem regionalnej marki służącej oznakowaniu produktów i potraw wytwarzanych na terenie województwa warmińsko–mazurskiego mających charakter żywności regionalnej, lokalnej, tradycyjnej;
- prowadzenie spraw związanych z promowaniem agroturystyki na obszarach wiejskich;
- współpraca ze Związkiem Województw RP oraz innymi województwami w zakresie promocji żywności regionalnej, tradycyjnej, lokalnej.