Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa
Dyrektor: Jarosław Sarnowski
Zastępca dyrektora: Ryszard Cecot
Zastępca dyrektora: Wiesława Bojarska
10-562 Olsztyn, ul. Emilii Plater 1, pok. 412
tel. (89) 521 92 50
fax. (89) 521 92 59
- W skład Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa (OW) wchodzą:
- Biuro ds. Rolnictwa (I);
- Biuro Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich (II);
- Biuro ds. Rybactwa (III);
- Biuro Projektów (IV);
- Biuro Płatności (V);
- Biuro Kontroli (VI);
- Biuro Monitoringu i Sprawozdawczości (VII);
- Biuro Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (VIII);
- Biuro Wdrażania PO RYBY (IX);
- Biuro ds. Żywności (X).
- Do zadań Biura ds. Rolnictwa należy w szczególności:
- podejmowanie działań w zakresie realizacji polityki rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
- diagnozowanie, ocena i analiza sytuacji podstawowych rynków rolnych;
- współpraca z organami administracji publicznej, Agencją Rynku Rolnego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencją Nieruchomości Rolnych, samorządem rolniczym, rolniczymi związkami producentów i plantatorów, uczelniami, szkołami rolniczymi, służbami doradztwa rolniczego, jednostkami doświadczalnymi hodowlano-nasiennymi oraz innymi instytucjami działającymi w otoczeniu rolnictwa na rzecz poprawy efektywności rolnej, zwłaszcza poprzez:
- realizację zadań wynikających z ustawy o nasiennictwie tj. prowadzenie Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO) i ustalanie listy odmian roślin rolniczych zalecanych do uprawy na terenie województwa,
- realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt tj. upowszechnianie wśród rolników przepisów z zakresu profilaktyki i dobrostanu zwierząt w kształtowaniu polityki rozwoju rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich,
- popularyzowanie ekologicznych metod produkcji rolnej,
- popularyzowanie alternatywnych kierunków produkcji rolnej,
- udział w wystawach i targach rolniczych, organizacja konferencji, pokazów i demonstracji, szkoleń i wyjazdów szkoleniowych oraz innych działań;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o podatku rolnym, dotyczących zaliczania w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych przypadkach, niektórych gmin do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu Ministra Finansów;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o nasiennictwie, dotyczących przygotowywania projektów wniosków do ministra rolnictwa o utworzenie w województwie rejonu zamkniętego wytwarzania materiału siewnego;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, dotyczących wydawania zezwoleń na wprowadzenie dotychczas niestosowanej na terytorium RP technologii hodowli zwierząt;
- koordynacja działań przypisanych samorządom województw na rzecz dostosowania rolnictwa i gospodarki żywnościowej do standardów UE;
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień udzielanych przez Marszałka Województwa Warmińsko- Mazurskiego:
- zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie skupu maku,
- zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie skupu konopi włóknistych;
- wydawanie zezwoleń lub ich cofanie w przypadku naruszenia warunków prowadzenia działalności w zakresie określonym ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub zezwoleniu na prowadzenie działalności związanej ze skupem maku i konopi włóknistych;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie ustalenia ogólnej powierzchni przeznaczonej corocznie pod uprawę maku lub konopi włóknistych oraz rejonizacji tych upraw;
- prowadzenie spraw z zakresu nadzoru związanego z realizacją zadań merytorycznych przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Olsztynie dotyczących wykonywania zadań statutowych oraz pracą dyrektora Ośrodka i Rady Społecznej działającej przy Ośrodku;
- nadzór nad prowadzeniem spraw związanych z przekazywaniem informacji, sprawozdań, planów, wniosków i uchwał na posiedzenia Zarządu Województwa i Sejmiku Województwa, a także spraw merytorycznych i organizacyjnych związanych z działalnością Warmińsko-Mazurskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Olsztynie, w tym:
- przygotowywanie projektów uchwał Zarządu Województwa w sprawach nadania statutu dla Ośrodka,
- prowadzenie spraw związanych z powołaniem i odwoływaniem dyrektora Ośrodka oraz członków Rady Społecznej działającej przy Ośrodku;
- współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, administracją zespoloną, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu Marszałkowskiego w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych;
- współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
- przekazywanie informacji do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącej pełnego zakresu inwestycji zaopatrzenia w wodę i sanitacji wsi;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań merytorycznych przez Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Olsztynie oraz Żuławski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu dot. wykonywania przez te jednostki zadań statutowych związanych z gospodarką wodną, melioracjami i ochroną przeciwpowodziową w tym:
- opiniowanie i korekty planów działalności jednostek,
- opiniowanie planów finansowych i zmian w budżetach jednostek,
- opiniowanie sprawozdań z realizacji zadań jednostek,
- analiza miesięcznych informacji z realizacji zadań;
- prowadzenie spraw związanych z promowaniem agroturystyki i rozwojem przedsiębiorczości na obszarach wiejskich.
- Do zadań Biura Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich należy w szczególności:
- realizacja polityki wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
- współpraca z organami administracji publicznej, samorządem rolniczym, gminnym, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi w zakresie polityki rozwoju obszarów wiejskich i aktywizacji społeczności lokalnych;
- współpraca w organizacji dożynek wojewódzkich i prezydenckich oraz innych imprezach promujących rodzimą tradycję i kulturę obszarów wiejskich;
- współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych na obszarach wiejskich;
- podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynowanie prac związanych z planowaniem, wdrażaniem i realizacją działań wspierających rozwój obszarów wiejskich w Województwie;
- opracowywanie projektów dokumentów z zakresu działań finansowanych z budżetu województwa wspierających rozwój obszarów wiejskich;
- weryfikacja i ocena wniosków składanych przez wnioskodawców przygotowywanie list rankingowych beneficjentów podejmujących inicjatywy lokalne na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
- współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju, promocji oraz aktywizacji społeczności lokalnej na obszarach wiejskich w Województwie;
- prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących rozwoju i aktywizacji obszarów wiejskich;
- podejmowanie działań związanych z wdrażaniem Programu Odnowy Wsi Województwa Warmińsko-Mazurskiego „Wieś Warmii, Mazur i Powiśla miejscem, w którym warto żyć
- prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich;
- podejmowanie działań i organizowanie prac związanych z promocją produktów lokalnych, upowszechnianiem dobrych praktyk środowisk wiejskich i nowatorskich inicjatyw lokalnych, twórczości i kultury ludowej Warmii, Mazur i Powiśla w kraju i zagranicą.
- Do zadań Biura ds. Rybactwa należy w szczególności:
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
- dokonywanie okresowego sprawdzenia wypełniania przez uprawnionego do rybactwa obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej oraz przygotowywanie projektów ocen,
- przygotowywanie projektów powiadomień o wynikach oceny dla właściciela wody,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zwalniających od obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej lub uznających zbiornik wodny za nieprzydatny do jej prowadzenia na czas określony,
- przygotowywanie projektów uchwał ustanawiających lub znoszących obręby ochronne,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych ustanawiających lub znoszących obręby hodowlane,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zezwalających na odstępstwa od zakazów połowu ryb w okresach ochronnych i wymiarach ochronnych, a także na dokonywanie połowu ryb w obrębach ochronnych,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących użytkowników wód do umożliwienia swobodnego przepływu ryb, jeżeli przepływ taki nie jest możliwy z przyczyn zależnych od tego użytkownika, w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących uprawnionego do rybactwa w obwodzie rybackim do zakazu lub zawieszenia połowu ryb niektórych gatunków, z użyciem wybranych rybackich narzędzi i urządzeń połowowych w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła, zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999 r. Nr 66 poz. 750, z późn. zm.),
- wszczynanie postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązków o charakterze niepieniężnym w przypadku uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązków określonych w lit. g i h,
- przygotowywanie projektów uchwał ze wskazaniem miejsca i czasu, w którym obowiązuje całkowity albo częściowy zakaz uprawiania amatorskiego połowu ryb,
- przygotowywanie projektów uchwał ustalających trzyliterowe oznaczenie powiatu,
- przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
- podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynacja prac związanych z planowaniem i realizacją działań wspierających racjonalną gospodarkę rybacką w województwie;
- współpraca z ministerstwem prowadzącym sprawy rybołówstwa, regionalnymi zarządami gospodarki wodnej oraz innymi organami administracji publicznej w zakresie rybactwa;
- rozpatrywanie skarg i wniosków z zakresu gospodarki rybackiej;
- prowadzenie działań prewencyjno- edukacyjnych z zakresu rybactwa.
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
- Do zadań Biura Projektów należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007- 2013 (zwanym dalej PROW), oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, a w szczególności:
- informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków;
- przygotowywanie naboru wniosków o przyznanie pomocy;
- kontrola administracyjna wniosków o przyznanie pomocy;
- zlecanie przeprowadzenia wizytacji w miejscu;
- dokonywanie wyboru projektów do finansowania, zgodnie z zasadami na podstawie pozytywnej kontroli administracyjnej;
- rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa;
- przygotowywanie projektów umów w trybie KC/decyzji w trybie KPA do podpisu Marszałka Województwa/Zarządu Województwa;
- prowadzenie rejestru umów z beneficjentami i przesyłanie danych do ARiMR;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie oraz usuwanie.
- Do zadań Biura Płatności należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW 2007-2013 oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, a w szczególności:
- przyjmowanie i kontrola administracyjna wniosków o płatność;
- przygotowywanie oraz przekazywanie Agencji Płatniczej dokumentów i informacji niezbędnych do dokonania wypłat środków dla beneficjentów;
- zlecanie przeprowadzenia kontroli projektów wytypowanych do kontroli oraz wizytacji w miejscu, rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w ramach oceny wniosku o płatność;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
- sporządzanie planów wydatków i monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla wdrażanych działań;
- przechowywanie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie;
- przygotowywanie oraz realizacja wniosków aplikacyjnych w ramach Pomocy Technicznej.”
- Do zadań Biura Kontroli wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz zadań wynikających z wdrażania Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” i zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014- 2020, a w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli projektów wytypowanych do kontroli;
- przeprowadzanie wizyt w miejscu realizacji operacji w ramach kontroli administracyjnych;
- przeprowadzanie kontroli ex-post;
- przeprowadzanie kontroli podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub beneficjenta w celu sprawdzenia: informacji przedstawionych we wniosku o przyznanie pomocy, wniosku o płatność; prawidłowości realizacji zadań objętych operacją; dostarczenia towarów i usług objętych operacją; prawdziwości i kwalifikowalności wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji oraz ich zgodności z prawem;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanych z realizacją kontroli u beneficjentów;
- udzielanie wszelkich informacji niezbędnych Agencji Płatniczej do prowadzenia postępowania windykacyjnego;
- ocena prawidłowości przeprowadzania przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych robót, dostaw i usług, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
- rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa w ramach PO RYBY 2007-2013 oraz PO RYBY 2014-2020;
- rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w ramach ocenianych zamówień publicznych.
- Do zadań Biura Monitoringu i Sprawozdawczości należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW 2007 -2013 oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, a w szczególności:
- monitorowanie realizacji wdrażanych działań oraz przygotowywanie sprawozdań na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczej;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
- informowanie Agencji Płatniczej o nieprawidłowościach i nadużyciach finansowych;
- koordynowanie spraw dotyczących systemu IT.”,
- Do zadań Biura Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich należy wspieranie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz aktów wykonawczych KE a w szczególności:
- ułatwianie tworzenia kontaktów partnerom KSOW poprzez prowadzenie działań aktywizujących, prowadzenie spraw związanych z powołaniem i organizacją pracy wojewódzkiej grupy roboczej ds. KSOW, organizacja prac grup tematycznych oraz zarządzanie portalem i internetowymi narzędziami umożliwiającymi wymianę informacji i prowadzenie dyskusji pomiędzy skupionymi w Sieci partnerami, na poziomie regionalnym;
- realizacja planu działania na poziomie regionalnym na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
- udział w opracowywaniu planu działania i dwuletnich planów operacyjnych w zakresie zadań realizowanych na poziomie regionalnym, we współpracy z partnerami KSOW działającymi na terenie województwa i wojewódzkimi ośrodkami doradztwa rolniczego (WODR-y);
- identyfikacja partnerów na poziomie regionalnym i współpraca z nimi;
- zapewnienie informacji i promocji KSOW na poziomie regionalnym;
- opracowywanie półrocznych informacji z realizacji dwuletnich planów operacyjnych, w ramach okresowego przeglądu realizacji planów oraz co dwa lata sprawozdań z realizacji dwuletnich planów operacyjnych i planu działania w zakresie zadań realizowanych na poziomie regionalnym;
- realizacja działań informacyjno-promocyjnych (plan komunikacyjny) w ramach dwuletnich Planów Operacyjnych, wdrażających Plan Działania KSOW 2014-2020.”;
- Do zadań Biura Wdrażania PO RYBY należy w szczególności:
- informowanie i rozpowszechnianie informacji o programie operacyjnym, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy w ramach priorytetu 4 Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020 oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania tej pomocy;
- prowadzenie postępowań w zakresie przyznania pomocy w ramach programu operacyjnego, poprzez
- ogłaszanie naborów wniosków,
- przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o dofinansowanie,
- przeprowadzanie oceny wniosków o dofinansowanie,
- przygotowanie umów o dofinansowanie (aneksów) na podstawie, których jest przyznawana pomoc oraz ich rejestrowanie,
- informowanie o odmowie przyznania pomocy,
- przyjmowanie i rejestrowanie wniosków o płatność,
- weryfikacja wniosków o płatność,
- przygotowywanie zleceń płatności,
- postępowanie związane z odzyskiwaniem kwot nienależnie wypłaconych,
- rozliczenie projektu
- monitorowanie przeprowadzanych konkursów, realizacji wdrażanych operacji oraz wydatkowania środków finansowych przez LGR i LGD;
- przygotowywanie sprawozdań (bieżących, okresowych i końcowych) na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
- przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Instytucji Zarządzającej prognoz wydatków dotyczących priorytetu 4 Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020;
- przygotowanie budżetu i jego realizacja w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020;
- monitorowanie właściwego wykorzystania środków z Pomocy Technicznej;
- przygotowywanie wniosków o dofinansowanie i płatność na realizację zadań Biura z Pomocy Technicznej do FAPA;
- przygotowywanie umowy, wniosku o środki na realizację operacji, rozliczenia wykorzystania środków pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa;
- przekazywanie do Wojewody zapotrzebowania na środki finansowe na realizację zadań w ramach Pomocy Technicznej;
- przygotowywanie prognoz wydatków na każdy rok trwania programu operacyjnego w zakresie priorytetu 4 i Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014-2020;
- gromadzenie i przechowywanie informacji oraz danych dotyczących wdrażania programu operacyjnego i przekazywanie ich Instytucji Zarządzającej;
- prowadzenie działań związanych z zamykaniem osi priorytetowej 4 „Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa” oraz osi 5 Pomoc Techniczna w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013” dotyczących rozliczenia wniosków o płatność, sprawozdawczości oraz prowadzenia postępowań administracyjnych.
- Do zadań Biura ds. Żywności należy w szczególności:
- inicjowanie i koordynacja działań mających na celu rozwój rynku żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości regionu warmińsko-mazurskiego;
- promocja krajowych i unijnych systemów znakowania żywności wysokiej jakości;
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją i ochroną nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych zgodnie z ustawą o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych;
- organizacja i współorganizacja konferencji, spotkań, wizyt studyjnych, w zakresie podnoszenia jakości towarów i usług, zwłaszcza towarów żywnościowych, usług gastronomicznych i hotelarskich;
- organizacja i współorganizacja dorocznych wydarzeń związanych z promocją żywności wysokiej jakości (konkursów kulinarnych, wydarzeń w ramach realizacji Kalendarza Imprez, targów etc.);
- prowadzenie spraw związanych z Europejską Siecią Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową Departamentu dot. rozwoju sektora żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzyregionalną, w tym realizacja zapisów porozumienia z trzema województwami: kujawsko-pomorskim, pomorskim i warmińsko-mazurskim w zakresie rolnictwa lokalnego i ekologicznego, przetwórstwa żywności, krótkich łańcuchów dostaw produktów rolnych, żywności wysokiej jakości etc.;
- prowadzenie spraw związanych z podtrzymaniem zakończonego projektu „Kalendarz imprez promujących produkt regionalny Warmii i Mazur”;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na wykonywanie zadań publicznych Samorządu Województwa z zakresu upowszechniania i ochrony praw konsumenta, realizowanych przez organizacje pozarządowe.