Wersja nieobowiązująca z dnia

Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa

Dyrektor: Jarosław Sarnowski
Zastępca dyrektora: Dariusz Kaczmar
Zastępca dyrektora: Adam Krzyśków

10-356 Olsztyn, ul. Jagiellońska 91A
tel. (89) 521 92 50
fax. (89) 521 92 56

 

  1. W skład Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa (OW) wchodzą:
    1. Biuro ds. Rolnictwa (I);
    2. Biuro Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich (II);
    3. Biuro ds. Rybactwa (III);
    4. Biuro Projektów (IV);
    5. Biuro Płatności (V);
    6. Biuro Kontroli (VI);
    7. Biuro Monitoringu i Sprawozdawczości (VII);
    8. Biuro Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (VIII);
    9. Biuro Wdrażania PO RYBY (IX);
    10. Biuro ds. Żywności (X).

  2. Do zadań Biura ds. Rolnictwa należy w szczególności:
    1. podejmowanie działań w zakresie realizacji polityki rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
    2. diagnozowanie, ocena i analiza sytuacji podstawowych rynków rolnych;
    3. współpraca z organami administracji publicznej, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, samorządem rolniczym, rolniczymi związkami producentów i plantatorów, uczelniami, szkołami rolniczymi, służbami doradztwa rolniczego, jednostkami doświadczalnymi hodowlano-nasiennymi oraz innymi instytucjami działającymi w otoczeniu rolnictwa na rzecz poprawy efektywności rolnej, zwłaszcza poprzez:
      1. realizację zadań wynikających z ustawy o nasiennictwie tj. prowadzenie Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO) i ustalanie listy odmian roślin rolniczych zalecanych do uprawy na terenie województwa,
      2. realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt tj. upowszechnianie wśród rolników przepisów z zakresu profilaktyki i dobrostanu zwierząt w kształtowaniu polityki rozwoju rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich,
      3. popularyzowanie ekologicznych metod produkcji rolnej,
      4. popularyzowanie alternatywnych kierunków produkcji rolnej,
      5. udział w wystawach i targach rolniczych, organizacja konferencji, pokazów i demonstracji, szkoleń i wyjazdów szkoleniowych oraz innych działań;
    4. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o podatku rolnym, dotyczących zaliczania w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych przypadkach, niektórych gmin do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu Ministra Finansów;
    5. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o nasiennictwie, dotyczących przygotowywania projektów wniosków do ministra rolnictwa o utworzenie w województwie rejonu zamkniętego wytwarzania materiału siewnego;
    6. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, dotyczących wydawania zezwoleń na wprowadzenie dotychczas niestosowanej na terytorium RP technologii hodowli zwierząt;
    7. koordynacja działań przypisanych samorządom województw na rzecz dostosowania rolnictwa i gospodarki żywnościowej do standardów UE;
    8. współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, administracją zespoloną, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych;
    9. współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
    10. przekazywanie informacji do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącej pełnego zakresu inwestycji zaopatrzenia w wodę i sanitacji wsi;
    11. prowadzenie spraw związanych z promowaniem agroturystyki i rozwojem przedsiębiorczości na obszarach wiejskich;
    12. prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich, a także wzmacniania potencjału gospodarczego w zakresie pszczelarstwa.

  3. Do zadań Biura Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich należy w szczególności:
    1. realizacja polityki wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
    2. współpraca z organami administracji publicznej, samorządem rolniczym, gminnym, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi w zakresie polityki rozwoju obszarów wiejskich i aktywizacji społeczności lokalnych;
    3. współpraca w organizacji dożynek wojewódzkich i prezydenckich oraz innych imprezach promujących rodzimą tradycję i kulturę obszarów wiejskich;
    4. współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych na obszarach wiejskich;
    5. podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynowanie prac związanych z planowaniem, wdrażaniem i realizacją działań wspierających rozwój obszarów wiejskich w Województwie;
    6. opracowywanie projektów dokumentów z zakresu działań finansowanych z budżetu województwa wspierających rozwój obszarów wiejskich;
    7. weryfikacja i ocena wniosków składanych przez wnioskodawców, przygotowywanie list rankingowych beneficjentów podejmujących inicjatywy lokalne na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
    8. współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju, promocji oraz aktywizacji społeczności lokalnej na obszarach wiejskich w Województwie;
    9. prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących rozwoju i aktywizacji obszarów wiejskich;
    10. podejmowanie działań związanych z wdrażaniem Programu Odnowy Wsi Województwa Warmińsko-Mazurskiego „Wieś Warmii, Mazur i Powiśla miejscem,
      w którym warto żyć”;
    11. prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich;
    12. podejmowanie działań i organizowanie prac związanych z promocją produktów lokalnych, upowszechnianiem dobrych praktyk środowisk wiejskich i nowatorskich inicjatyw lokalnych, twórczości i kultury ludowej Warmii, Mazur i Powiśla w kraju i zagranicą.

  4. Do zadań Biura ds. Rybactwa należy w szczególności:
    1. prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
      1. dokonywanie okresowego sprawdzenia wypełniania przez uprawnionego do rybactwa obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej oraz przygotowywanie projektów ocen,
      2. przygotowywanie projektów powiadomień o wynikach oceny dla właściciela wody,
      3. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zwalniających od obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej lub uznających zbiornik wodny za nieprzydatny do jej prowadzenia na czas określony,
      4. przygotowywanie projektów uchwał ustanawiających lub znoszących obręby ochronne,
      5. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych ustanawiających lub znoszących obręby hodowlane,
      6. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zezwalających na odstępstwa od zakazów połowu ryb w okresach ochronnych i wymiarach ochronnych, a także na dokonywanie połowu ryb w obrębach ochronnych,
      7. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących użytkowników wód do umożliwienia swobodnego przepływu ryb, jeżeli przepływ taki nie jest możliwy z przyczyn zależnych od tego użytkownika, w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła,
      8. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących uprawnionego do rybactwa w obwodzie rybackim do zakazu lub zawieszenia połowu ryb niektórych gatunków, z użyciem wybranych rybackich narzędzi i urządzeń połowowych w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła, zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym,
      9. wszczynanie postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązków o charakterze niepieniężnym w przypadku uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązków określonych w lit. g i h,
      10. przygotowywanie projektów uchwał ze wskazaniem miejsca i czasu, w którym obowiązuje całkowity albo częściowy zakaz uprawiania amatorskiego połowu ryb,
      11. przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
    2. podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynacja prac związanych z planowaniem i realizacją działań wspierających racjonalną gospodarkę rybacką w województwie;
    3. współpraca z ministerstwem prowadzącym sprawy rybołówstwa, Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, regionalnymi zarządami gospodarki wodnej oraz innymi organami administracji publicznej;
    4. rozpatrywanie skarg i wniosków z zakresu gospodarki rybackiej;
    5. prowadzenie działań prewencyjno- edukacyjnych z zakresu rybactwa;
    6. współpraca ze starostami i innymi organami w zakresie prowadzonych spraw wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
    7. prowadzenie spraw związanych z wygaszaniem trwałego zarządu wód, gruntów pokrytych wodami oraz pozostałych nieruchomości będących w zasobach Marszałka Województwa;
    8. prowadzenie spraw związanych z uczestniczeniem przedstawicieli Marszałka Województwa w komitetach konsultacyjnych powoływanych przez prezesa Wód Polskich;
    9. opiniowanie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym;
    10. przyjmowanie od Ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej zatwierdzonych map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz ich przechowywanie;
    11. sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji działań w zakresie swojej właściwości, zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym oraz programie ochrony wód morskich za rok poprzedni i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej w terminie do dnia 28 lutego roku następnego;
    12. prowadzenie pozostałych spraw wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.

  5. Do zadań Biura Projektów należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (zwanym dalej PROW), oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, a w szczególności:
    1. informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków;
    2. przygotowywanie naboru wniosków o przyznanie pomocy;
    3. kontrola administracyjna wniosków o przyznanie pomocy;
    4. zlecanie przeprowadzenia wizytacji w miejscu;
    5. dokonywanie wyboru projektów do finansowania, zgodnie z zasadami na podstawie pozytywnej kontroli administracyjnej;
    6. rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa;
    7. przygotowywanie projektów umów w trybie KC/decyzji w trybie KPA do podpisu Marszałka Województwa/Zarządu Województwa;
    8. prowadzenie rejestru umów z beneficjentami i przesyłanie danych do ARiMR;
    9. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie oraz usuwanie.

  6. Do zadań Biura Płatności należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW 2014-2020 oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach realizacji Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027, a w szczególności:
    1. przyjmowanie i kontrola administracyjna wniosków o płatność;
    2. przygotowywanie oraz przekazywanie Agencji Płatniczej dokumentów i informacji niezbędnych do dokonania wypłat środków dla beneficjentów;
    3. zlecanie przeprowadzenia kontroli projektów wytypowanych do kontroli oraz wizytacji w miejscu, rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w ramach oceny wniosku o płatność;
    4. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
    5. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
    6. sporządzanie planów wydatków i monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla wdrażanych działań;
    7. przechowywanie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie;
    8. przygotowywanie oraz realizacja wniosków aplikacyjnych w ramach Pomocy Technicznej.

  7. Do zadań Biura Kontroli należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW) oraz zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014-2020 (PO RYBY), a w szczególności:
    1. przeprowadzanie kontroli projektów wytypowanych do kontroli;
    2. przeprowadzanie wizyt w miejscu realizacji operacji w ramach kontroli administracyjnych;
    3. przeprowadzanie kontroli ex-post;
    4. przeprowadzanie kontroli podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub beneficjenta w celu sprawdzenia: informacji przedstawionych we wniosku o przyznanie pomocy, wniosku o płatność; prawidłowości realizacji zadań objętych operacją; dostarczenia towarów i usług objętych operacją; prawdziwości i kwalifikowalności wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji oraz ich zgodności z prawem;
    5. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
    6. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanych z realizacją kontroli u beneficjentów;
    7. ocena prawidłowości przeprowadzania przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych robót, dostaw i usług, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
    8. wybór beneficjentów do kontroli na miejscu oraz kontroli ex post w ramach PO RYBY;
    9. rozpatrywanie  środków zaskarżenia w ramach działań objętych PROW oraz PO RYBY obsługiwanych przez podmioty wdrażające.

  8. Do zadań Biura Monitoringu i Sprawozdawczości należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej  przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW 2007 -2013 oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, a w szczególności:
    1. monitorowanie realizacji wdrażanych działań oraz przygotowywanie sprawozdań na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczej;
    2. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
    3. informowanie Agencji Płatniczej o nieprawidłowościach i nadużyciach finansowych;
    4. koordynowanie spraw dotyczących systemu IT.

  9. Do zadań Biura Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich należy wspieranie rozwoju obszarów wiejskich  z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz aktów wykonawczych KE, a w szczególności:
    1. informowanie i rozpowszechnianie informacji na temat KSOW na poziomie regionalnym, w tym   o zasadach i trybie przyznawania refundacji, związanych z nią obowiązkach beneficjentów, promocja Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich, zarządzanie portalem internetowym KSOW;
    2. współpraca przy opracowywaniu Planu Operacyjnego KSOW, w tym Planu komunikacyjnego, zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz dbałość o właściwe wykonywanie zadań wynikających z zatwierdzonego Planu Operacyjnego KSOW, w tym Planu komunikacyjnego;
    3. ułatwianie tworzenia kontaktów partnerom KSOW poprzez prowadzenie działań aktywizujących, prowadzenie spraw związanych z powołaniem i organizacją pracy wojewódzkiej grupy roboczej ds. KSOW, organizacja prac grup tematycznych;
    4. identyfikacja partnerów KSOW na poziomie regionalnym i współpraca z nimi;
    5. przygotowywanie naboru wniosków o wybór operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
    6. przyjmowanie wniosków o wybór operacji oraz wniosków o refundację;
    7. dokonywanie oceny wniosków o wybór operacji na podstawie obowiązujących przepisów prawa krajowego i unijnego;
    8. zawieranie umów na realizację operacji w ramach  Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
    9. weryfikowanie wniosków o refundacje, w tym kontrolowanie prawidłowości i kwalifikowalności kosztów oraz zatwierdzanie kwoty refundacji do wypłaty poszczególnym beneficjentom;
    10. organizacja, współorganizacja i udział w przedsięwzięciach realizowanych w ramach Planu działania KSOW 2014-2020 na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
    11. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
    12. przygotowywanie planu budżetu Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, jego realizacja oraz monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla działań wdrażanych w ramach Pomocy Technicznej;
    13. przygotowywanie sprawozdawczości finansowej z realizacji budżetu Pomocy Technicznej PROW 2014-2020;
    14. przygotowywanie wniosków o przyznanie i płatność Pomocy Technicznej w ramach PROW 2014-2020;
    15. monitoring i ewaluacja Planu działania KSOW na lata 2014-2020 oraz dwuletnich planów operacyjnych;
    16. opracowywanie półrocznych informacji z realizacji dwuletnich planów operacyjnych, w ramach okresowego przeglądu realizacji planów oraz co dwa lata sprawozdań z realizacji dwuletnich planów operacyjnych i planu działania w zakresie zadań realizowanych na poziomie regionalnym;
    17. przygotowywanie umów pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa na wyprzedzające finansowanie, rozliczanie przyznanych środków;
    18. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie.

  10. Do zadań Biura Wdrażania PO RYBY należy wykonywanie zadań wynikających z art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego (ustawa o EFMR) oraz Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej  z dnia 19 października 2016 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej Programem Operacyjnym "Rybactwo i Morze" oraz warunków finansowania samorządu województwa w związku z wykonywaniem tych zadań, a w szczególności:
    1. informowanie i rozpowszechnianie informacji o Programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania pomocy, zamieszczanie informacji na stronie internetowej Urzędu;
    2. monitorowanie naborów i środków finansowych przeznaczonych na realizację Lokalnych Strategii Rozwoju przez Lokalne Grupy Rybackie i Lokalne Grupy Działania;
    3. przyjmowanie wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność oraz ich rejestrowanie;
    4. zawieranie umów o dofinansowanie i ich rejestrowanie oraz dokonywanie bieżącej aktualizacji tego rejestru;
    5. przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizacji działań oraz związanej  z wykonywaniem przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej;
    6. gromadzenie i opracowywanie danych niezbędnych do właściwego monitorowania i ewaluacji;
    7. dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie w sposób określony  w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1  ustawy o EFMR;
    8. weryfikowanie wniosków o płatność, w tym kontrolowanie prawidłowości  i kwalifikowalności kosztów, oraz zatwierdzanie kwoty pomocy finansowej do wypłaty poszczególnym beneficjentom;
    9. informowanie o odmowie przyznania pomocy;
    10. rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i ponagleń  w sprawach o ustalenie kwot pomocy pobranej nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz ich rejestrowanie;
    11. przygotowywanie i przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR):
      1. planu wydatków, na rok bieżący i następny oraz jego aktualizacji,
      2. informacji o wysokości środków finansowych przeznaczonych do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
      3. poświadczenia kwalifikowalności poniesionych wydatków,
      4. zleceń płatności, w tym zleceń płatności zaliczkowych,
      5. informacji o pomocy pobranej nienależnie lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, w zakresie niezbędnym do dochodzenia zwrotu tej pomocy,
      6. informacji o wystąpieniu nieprawidłowości i błędów w trakcie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy,
      7. prognoz wydatków oraz ich aktualizacja,
      8. wniosków o dofinansowanie i płatność na realizację zadań i funkcjonowanie Biura ze środków Pomocy Technicznej;
    12. wydawanie decyzji administracyjnych określających kwoty przypadające do zwrotu z tytułu wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem albo z naruszeniem procedur, albo środków pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
    13. zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie oraz przekazywanie informacji dotyczących stwierdzonych nadużyć lub nieprawidłowości do instytucji zarządzającej;
    14. przyjmowanie, weryfikowanie i zatwierdzanie sprawozdań;
    15. przygotowanie planu budżetu, jego realizacja oraz monitorowanie wydatków w ramach Pomocy Technicznej;
    16. zawieranie umów na realizację operacji pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa:
      1. przekazywanie zapotrzebowania na środki finansowe,
      2. rozliczanie przyznanych środków.

  11. Do zadań Biura ds. Żywności należy w szczególności:
    1. inicjowanie i koordynacja działań mających na celu rozwój rynku żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości regionu warmińsko-mazurskiego;
    2. prowadzenie spraw związanych z rejestracją i ochroną nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych zgodnie z ustawą o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych w tym prowadzenie listy produktów tradycyjnych oraz promocja krajowych i unijnych systemów znakowania żywności wysokiej jakości;
    3. organizacja i współorganizacja konferencji, spotkań, wizyt studyjnych, w zakresie podnoszenia jakości towarów i usług, zwłaszcza towarów żywnościowych, usług gastronomicznych i hotelarskich;
    4. organizacja i współorganizacja wydarzeń związanych z promocją żywności regionalnej, tradycyjnej, lokalnej w tym prowadzenie spraw związanych z przekazywaniem dotacji na zadania jednostek samorządu terytorialnego dotyczące promocji tego rodzaju żywności;
    5. prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową Departamentu dot. rozwoju sektora żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości;
    6. prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na wykonywanie zadań publicznych Samorządu Województwa z zakresu upowszechniania i ochrony praw konsumenta oraz żywności i ochrony dziedzictwa kulinarnego, realizowanych przez organizacje pozarządowe;
    7. prowadzenie spraw związanych z tworzeniem regionalnej marki służącej oznakowaniu produktów i potraw wytwarzanych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego mających charakter żywności regionalnej, lokalnej, tradycyjnej;
    8. współpraca ze Związkiem Województw RP oraz innymi województwami w zakresie promocji żywności regionalnej, tradycyjnej, lokalnej.



  12.  
  13.  

Wersja nieobowiązująca

Strona może zawierać nieaktualną treść i załączniki. Możesz pozostać na tej stronie lub przejść na wersję z obowiązującą zawartością.