Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa
Dyrektor: Jarosław Sarnowski
Zastępca dyrektora: Dariusz Kaczmar
Zastępca dyrektora: Adam Krzyśków
p.o. Zastępcy dyrektora: Dariusz Sargalski
10-562 Olsztyn, ul. Emilii Plater 1, pok. 412
tel. (89) 521 92 50
fax. (89) 521 92 59
- W skład Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich i Rolnictwa (OW) wchodzą:
- Biuro ds. Rolnictwa (I);
- Biuro Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich (II);
- Biuro ds. Rybactwa (III);
- Biuro Projektów (IV);
- Biuro Płatności (V);
- Biuro Kontroli (VI);
- Biuro Monitoringu i Sprawozdawczości (VII);
- Biuro Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich (VIII);
- Biuro Wdrażania PO RYBY (IX);
- Biuro ds. Żywności (X);
- Biuro ds. zadań wynikających z ustawy prawo wodne (XI).
- Do zadań Biura ds. Rolnictwa należy w szczególności:
- podejmowanie działań w zakresie realizacji polityki rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
- diagnozowanie, ocena i analiza sytuacji podstawowych rynków rolnych;
- współpraca z organami administracji publicznej, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, samorządem rolniczym, rolniczymi związkami producentów i plantatorów, uczelniami, szkołami rolniczymi, służbami doradztwa rolniczego, jednostkami doświadczalnymi hodowlano-nasiennymi oraz innymi instytucjami działającymi w otoczeniu rolnictwa na rzecz poprawy efektywności rolnej, zwłaszcza poprzez:
- realizację zadań wynikających z ustawy o nasiennictwie tj. prowadzenie Porejestrowego Doświadczalnictwa Odmianowego (PDO) i ustalanie listy odmian roślin rolniczych zalecanych do uprawy na terenie województwa,
- realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie zwierząt tj. upowszechnianie wśród rolników przepisów z zakresu profilaktyki i dobrostanu zwierząt w kształtowaniu polityki rozwoju rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich,
- popularyzowanie ekologicznych metod produkcji rolnej,
- popularyzowanie alternatywnych kierunków produkcji rolnej,
- udział w wystawach i targach rolniczych, organizacja konferencji, pokazów i demonstracji, szkoleń i wyjazdów szkoleniowych oraz innych działań;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o podatku rolnym, dotyczących zaliczania w szczególnych, gospodarczo uzasadnionych przypadkach, niektórych gmin do innego okręgu podatkowego niż określony w rozporządzeniu Ministra Finansów;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o nasiennictwie, dotyczących przygotowywania projektów wniosków do ministra rolnictwa o utworzenie w województwie rejonu zamkniętego wytwarzania materiału siewnego;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, dotyczących wydawania zezwoleń na wprowadzenie dotychczas niestosowanej na terytorium RP technologii hodowli zwierząt;
- koordynacja działań przypisanych samorządom województw na rzecz dostosowania rolnictwa i gospodarki żywnościowej do standardów UE;
- przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień udzielanych przez Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego:
- zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie skupu maku,
- zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie skupu konopi włóknistych;
- wydawanie zezwoleń lub ich cofanie w przypadku naruszenia warunków prowadzenia działalności w zakresie określonym ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub zezwoleniu na prowadzenie działalności związanej ze skupem maku i konopi włóknistych;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie ustalenia ogólnej powierzchni przeznaczonej corocznie pod uprawę maku lub konopi włóknistych oraz rejonizacji tych upraw;
- współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, administracją zespoloną, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu Marszałkowskiego w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych;
- współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
- przekazywanie informacji do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczącej pełnego zakresu inwestycji zaopatrzenia w wodę i sanitacji wsi;
- prowadzenie spraw związanych z promowaniem agroturystyki i rozwojem przedsiębiorczości na obszarach wiejskich.
- Do zadań Biura Aktywizacji i Promocji Obszarów Wiejskich należy w szczególności:
- realizacja polityki wynikającej ze strategii rozwoju województwa, programów krajowych i wojewódzkich;
- współpraca z organami administracji publicznej, samorządem rolniczym, gminnym, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi w zakresie polityki rozwoju obszarów wiejskich i aktywizacji społeczności lokalnych;
- współpraca w organizacji dożynek wojewódzkich i prezydenckich oraz innych imprezach promujących rodzimą tradycję i kulturę obszarów wiejskich;
- współdziałanie z centralną i wojewódzką administracją państwową, samorządem powiatowym i gminnym oraz z innymi Departamentami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego w zakresie programowania i realizacji programów pomocowych na obszarach wiejskich;
- podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynowanie prac związanych z planowaniem, wdrażaniem i realizacją działań wspierających rozwój obszarów wiejskich w Województwie;
- opracowywanie projektów dokumentów z zakresu działań finansowanych z budżetu województwa wspierających rozwój obszarów wiejskich;
- weryfikacja i ocena wniosków składanych przez wnioskodawców przygotowywanie list rankingowych beneficjentów podejmujących inicjatywy lokalne na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w Województwie;
- współpraca z partnerami zagranicznymi w zakresie podejmowania działań na rzecz rozwoju, promocji oraz aktywizacji społeczności lokalnej na obszarach wiejskich w Województwie;
- prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących rozwoju i aktywizacji obszarów wiejskich;
- podejmowanie działań związanych z wdrażaniem Programu Odnowy Wsi Województwa Warmińsko-Mazurskiego „Wieś Warmii, Mazur i Powiśla miejscem, w którym warto żyć
- prowadzenie spraw związanych z realizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej podejmowania działań w zakresie aktywizacji społeczności lokalnych na obszarach wiejskich;
- podejmowanie działań i organizowanie prac związanych z promocją produktów lokalnych, upowszechnianiem dobrych praktyk środowisk wiejskich i nowatorskich inicjatyw lokalnych, twórczości i kultury ludowej Warmii, Mazur i Powiśla w kraju i zagranicą.
- Do zadań Biura ds. Rybactwa należy w szczególności:
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
- dokonywanie okresowego sprawdzenia wypełniania przez uprawnionego do rybactwa obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej oraz przygotowywanie projektów ocen,
- przygotowywanie projektów powiadomień o wynikach oceny dla właściciela wody,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zwalniających od obowiązku prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej lub uznających zbiornik wodny za nieprzydatny do jej prowadzenia na czas określony,
- przygotowywanie projektów uchwał ustanawiających lub znoszących obręby ochronne,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych ustanawiających lub znoszących obręby hodowlane,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zezwalających na odstępstwa od zakazów połowu ryb w okresach ochronnych i wymiarach ochronnych, a także na dokonywanie połowu ryb w obrębach ochronnych,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących użytkowników wód do umożliwienia swobodnego przepływu ryb, jeżeli przepływ taki nie jest możliwy z przyczyn zależnych od tego użytkownika, w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych zobowiązujących uprawnionego do rybactwa w obwodzie rybackim do zakazu lub zawieszenia połowu ryb niektórych gatunków, z użyciem wybranych rybackich narzędzi i urządzeń połowowych w określonych wodach i na czas niezbędny do zapewnienia rybom ochrony i możliwości odbycia tarła, zgodnie z aktualnie obowiązującą ustawą z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (Dz. U. z 1999 r. Nr 66 poz. 750, z późn. zm.),
- wszczynanie postępowania egzekucyjnego dotyczącego obowiązków o charakterze niepieniężnym w przypadku uchylania się zobowiązanego od wykonania obowiązków określonych w lit. g i h,
- przygotowywanie projektów uchwał ze wskazaniem miejsca i czasu, w którym obowiązuje całkowity albo częściowy zakaz uprawiania amatorskiego połowu ryb,
- przygotowywanie projektów uchwał ustalających trzyliterowe oznaczenie powiatu,
- przygotowywanie projektów wniosków o ukaranie w trybie przewidzianym przepisami Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia;
- podejmowanie inicjatyw, organizowanie i koordynacja prac związanych z planowaniem i realizacją działań wspierających racjonalną gospodarkę rybacką w województwie;
- współpraca z ministerstwem prowadzącym sprawy rybołówstwa, regionalnymi zarządami gospodarki wodnej oraz innymi organami administracji publicznej w zakresie rybactwa;
- rozpatrywanie skarg i wniosków z zakresu gospodarki rybackiej;
- prowadzenie działań prewencyjno- edukacyjnych z zakresu rybactwa;
- prowadzenie monitoringu i ewaluacji wdrażania opracowanej strategii rozwoju rybactwa w województwie warmińsko-mazurskim do 2030 roku.
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o rybactwie śródlądowym, a w szczególności:
- Do zadań Biura Projektów należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007- 2013 (zwanym dalej PROW), oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, a w szczególności:
- informowanie potencjalnych beneficjentów o zasadach i trybie naboru wniosków;
- przygotowywanie naboru wniosków o przyznanie pomocy;
- kontrola administracyjna wniosków o przyznanie pomocy;
- zlecanie przeprowadzenia wizytacji w miejscu;
- dokonywanie wyboru projektów do finansowania, zgodnie z zasadami na podstawie pozytywnej kontroli administracyjnej;
- rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa;
- przygotowywanie projektów umów w trybie KC/decyzji w trybie KPA do podpisu Marszałka Województwa/Zarządu Województwa;
- prowadzenie rejestru umów z beneficjentami i przesyłanie danych do ARiMR;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie oraz usuwanie.
- Do zadań Biura Płatności należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW 2007-2013 oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, a w szczególności:
- przyjmowanie i kontrola administracyjna wniosków o płatność;
- przygotowywanie oraz przekazywanie Agencji Płatniczej dokumentów i informacji niezbędnych do dokonania wypłat środków dla beneficjentów;
- zlecanie przeprowadzenia kontroli projektów wytypowanych do kontroli oraz wizytacji w miejscu, rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w ramach oceny wniosku o płatność;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
- sporządzanie planów wydatków i monitorowanie wykorzystania środków finansowych dla wdrażanych działań;
- przechowywanie zabezpieczeń prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie;
- przygotowywanie oraz realizacja wniosków aplikacyjnych w ramach Pomocy Technicznej.”
- Do zadań Biura Kontroli wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz zadań wynikających z wdrażania Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013” i zadań wynikających z priorytetu 4 Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” na lata 2014- 2020, a w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli projektów wytypowanych do kontroli;
- przeprowadzanie wizyt w miejscu realizacji operacji w ramach kontroli administracyjnych;
- przeprowadzanie kontroli ex-post;
- przeprowadzanie kontroli podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub beneficjenta w celu sprawdzenia: informacji przedstawionych we wniosku o przyznanie pomocy, wniosku o płatność; prawidłowości realizacji zadań objętych operacją; dostarczenia towarów i usług objętych operacją; prawdziwości i kwalifikowalności wydatków poniesionych w ramach realizacji operacji oraz ich zgodności z prawem;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanych z realizacją kontroli u beneficjentów;
- udzielanie wszelkich informacji niezbędnych Agencji Płatniczej do prowadzenia postępowania windykacyjnego;
- ocena prawidłowości przeprowadzania przez beneficjentów postępowań o udzielenie zamówień publicznych w zakresie realizowanych robót, dostaw i usług, zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych;
- rozpatrywanie wezwań do usunięcia naruszenia prawa w ramach PO RYBY 2007-2013 oraz PO RYBY 2014-2020;
- rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy w ramach ocenianych zamówień publicznych.
- Do zadań Biura Monitoringu i Sprawozdawczości należy wykonywanie zadań wynikających z umowy zawartej przez Samorząd Województwa z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa działającą jako „Agencja Płatnicza” w zakresie wdrażania PROW 2007 -2013 oraz umowy delegowania zadań Agencji Płatniczej do Samorządów Województw w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, a w szczególności:
- monitorowanie realizacji wdrażanych działań oraz przygotowywanie sprawozdań na potrzeby Instytucji Zarządzającej i Agencji Płatniczej;
- gromadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z obsługą wniosków beneficjentów;
- informowanie Agencji Płatniczej o nieprawidłowościach i nadużyciach finansowych;
- koordynowanie spraw dotyczących systemu IT.”,
- Do zadań Biura Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich należy wspieranie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, poprzez wykonywanie zadań określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 oraz aktów wykonawczych KE a w szczególności:
- ułatwianie tworzenia kontaktów partnerom KSOW poprzez prowadzenie działań aktywizujących, prowadzenie spraw związanych z powołaniem i organizacją pracy wojewódzkiej grupy roboczej ds. KSOW, organizacja prac grup tematycznych oraz zarządzanie portalem i internetowymi narzędziami umożliwiającymi wymianę informacji i prowadzenie dyskusji pomiędzy skupionymi w Sieci partnerami, na poziomie regionalnym;
- realizacja planu działania na poziomie regionalnym na podstawie dwuletnich planów operacyjnych;
- udział w opracowywaniu planu działania i dwuletnich planów operacyjnych w zakresie zadań realizowanych na poziomie regionalnym, we współpracy z partnerami KSOW działającymi na terenie województwa i wojewódzkimi ośrodkami doradztwa rolniczego (WODR-y);
- identyfikacja partnerów na poziomie regionalnym i współpraca z nimi;
- zapewnienie informacji i promocji KSOW na poziomie regionalnym;
- opracowywanie półrocznych informacji z realizacji dwuletnich planów operacyjnych, w ramach okresowego przeglądu realizacji planów oraz co dwa lata sprawozdań z realizacji dwuletnich planów operacyjnych i planu działania w zakresie zadań realizowanych na poziomie regionalnym;
- realizacja działań informacyjno-promocyjnych (plan komunikacyjny) w ramach dwuletnich Planów Operacyjnych, wdrażających Plan Działania KSOW 2014-2020.”;
- Do zadań Biura Wdrażania PO RYBY należy w szczególności:
- informowanie i rozpowszechnianie informacji o Programie, w tym o zasadach i trybie przyznawania pomocy oraz o obowiązkach beneficjentów wynikających z przyznania pomocy, zamieszczanie informacji na stronie internetowej Urzędu;
- monitorowanie naborów i środków finansowych przeznaczonych na realizację Lokalnych Strategii Rozwoju przez Lokalne Grupy Rybackie i Lokalne Grupy Działania;
- przyjmowanie wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność oraz ich rejestrowanie;
- zawieranie umów o dofinansowanie i ich rejestrowanie oraz dokonywanie bieżącej aktualizacji tego rejestru;
- przechowywanie dokumentacji dotyczącej realizacji działań oraz związanej z wykonywaniem przez samorząd województwa zadań instytucji zarządzającej;
- gromadzenie i opracowywanie danych niezbędnych do właściwego monitorowania i ewaluacji;
- dokonywanie oceny wniosków o dofinansowanie w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy o EFMR;
- weryfikowanie wniosków o płatność, w tym kontrolowanie prawidłowości i kwalifikowalności kosztów, oraz zatwierdzanie kwoty pomocy finansowej do wypłaty poszczególnym beneficjentom;
- informowanie o odmowie przyznania pomocy;
- rozpatrywanie wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy i ponagleń w sprawach o ustalenie kwot pomocy pobranej nienależnie lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz ich rejestrowanie;
- przygotowywanie i przekazywanie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR):
- planu wydatków, na rok bieżący i następny oraz jego aktualizacji,
- informacji o wysokości środków finansowych przeznaczonych do wypłaty poszczególnym beneficjentom,
- poświadczenia kwalifikowalności poniesionych wydatków,
- zleceń płatności, w tym zleceń płatności zaliczkowych,
- informacji o pomocy pobranej nienależnie lub pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, w zakresie niezbędnym do dochodzenia zwrotu tej pomocy,
- informacji o wystąpieniu nieprawidłowości i błędów w trakcie przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy,
- prognoz wydatków oraz ich aktualizacja,
- wniosków o dofinansowanie i płatność na realizację zadań i funkcjonowanie Biura ze środków Pomocy Technicznej;
- wydawanie decyzji administracyjnych określających kwoty przypadające do zwrotu z tytułu wykorzystania środków niezgodnie z przeznaczeniem albo z naruszeniem procedur, albo środków pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
- zapobieganie nadużyciom finansowym i nieprawidłowościom, ich wykrywanie i usuwanie oraz przekazywanie informacji dotyczących stwierdzonych nadużyć lub nieprawidłowości do instytucji zarządzającej;
- przyjmowanie, weryfikowanie i zatwierdzanie sprawozdań;
- przygotowanie planu budżetu, jego realizacja oraz monitorowanie wydatków w ramach Pomocy Technicznej;
- zawieranie umów na realizację operacji pomiędzy Wojewodą a Samorządem Województwa:
- przekazywanie zapotrzebowania na środki finansowe,
- rozliczanie przyznanych środków;
- prowadzenie działań dotyczących osi priorytetowej 4 „Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa” oraz osi 5 Pomoc Techniczna w ramach Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013” w okresie trwałości projektów.
- Do zadań Biura ds. Żywności należy w szczególności:
- inicjowanie i koordynacja działań mających na celu rozwój rynku żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości regionu warmińsko-mazurskiego;
- promocja krajowych i unijnych systemów znakowania żywności wysokiej jakości;
- prowadzenie spraw związanych z rejestracją i ochroną nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych zgodnie z ustawą o rejestracji i ochronie nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz o produktach tradycyjnych;
- organizacja i współorganizacja konferencji, spotkań, wizyt studyjnych, w zakresie podnoszenia jakości towarów i usług, zwłaszcza towarów żywnościowych, usług gastronomicznych i hotelarskich;
- organizacja i współorganizacja dorocznych wydarzeń związanych z promocją żywności wysokiej jakości (konkursów kulinarnych, wydarzeń w ramach realizacji Kalendarza Imprez, targów etc.);
- prowadzenie spraw związanych z Europejską Siecią Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzynarodową Departamentu dot. rozwoju sektora żywności tradycyjnej, regionalnej, naturalnej wysokiej jakości;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą międzyregionalną, w tym realizacja zapisów porozumienia z trzema województwami: kujawsko-pomorskim, pomorskim i warmińsko-mazurskim w zakresie rolnictwa lokalnego i ekologicznego, przetwórstwa żywności, krótkich łańcuchów dostaw produktów rolnych, żywności wysokiej jakości etc.;
- prowadzenie spraw związanych z podtrzymaniem zakończonego projektu „Kalendarz imprez promujących produkt regionalny Warmii i Mazur”;
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji na wykonywanie zadań publicznych Samorządu Województwa z zakresu upowszechniania i ochrony praw konsumenta, realizowanych przez organizacje pozarządowe.
- Do zadań Biura ds. zadań wynikających z ustawy prawo wodne należy w szczególności:
- współpraca ze starostami w zakresie prowadzonych spraw wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
- tworzenie i prowadzenie ewidencji wniosków do starostów w sprawie potwierdzenia w drodze decyzji administracyjnej wygaśnięcia trwałego zarządu wód, gruntów pokrytych wodami oraz pozostałych nieruchomości;
- przekazywanie właściwym dyrektorom zarządów zlewni Wód Polskich dokumentacji niezbędnej do realizacji zadań określonych w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
- przekazywanie do Wód Polskich dokumentacji przetargowych, dokumentacji projektowych, związanych z realizowanymi zadaniami inwestycyjnymi, a także wniesionych zabezpieczeń należytego wykonania umów;
- przekazywanie wojewodom dokumentacji niezbędnej do realizacji zadań w zakresie nadzoru nad związkami spółek wodnych oraz związkami związków wałowych z zachowaniem terminu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne;
- przygotowywanie i przekazywanie wykazów, o których mowa w art. 528 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, właściwym dyrektorom regionalnych zarządów gospodarki wodnej Wód Polskich:
- decyzji dotyczących mienia, o którym mowa w art. 528 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne,
- umów dzierżawy, najmu, użyczenia lub użytkowania mienia, o którym mowa w art. 528 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne,
- deklaracji podatkowych na podatek od nieruchomości,
- odszkodowań wynikających z przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne,
- zobowiązań wynikających z zawartych umów lub porozumień,
- zadań inwestycyjnych i eksploatacyjnych;
- prowadzenie spraw związanych z uczestniczeniem przedstawicieli Marszałka Województwa w komitetach konsultacyjnych powoływanych przez prezesa Wód Polskich;
- opiniowanie projektów planów zarządzania ryzykiem powodziowym;
- przyjmowanie od Ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej zatwierdzonych map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz ich przechowywanie;
- sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji działań w zakresie swojej właściwości, zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy, planach zarządzania ryzykiem powodziowym oraz programie ochrony wód morskich za rok poprzedni i przekazywanie ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej w terminie do dnia 28 lutego roku następnego;
- przygotowywanie i podpisywanie protokołów zdawczo odbiorczych, o których mowa w art. 528 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, z podziałem na poszczególne wody płynące, zawierających wykaz składników mienia wraz z dokumentacją;
- przekazanie zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne Wojewodzie Warmińsko-Mazurskiemu składników majątku Magazynu Przeciwpowodziowego do, zakupionych ze środków Budżetu państwa (dotacje celowe);
- prowadzenie pozostałych spraw wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.
Sprawy załatwiane w Departamencie
- Rejestr grup producenckich
- Prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej
- Zezwolenia na odstępstwo od zakazów przewidzianych ustawą o rybactwie śródlądowym
- Obręby hodowlane
- Zaświadczenia o wyniku dokonanej oceny
- Członkostwo w sieci "Dziedzictwo Kulinarne Warmia Mazury Powiśle"
- Wpis na Listę Produktów Tradycyjnych