Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Finansów i Skarbu
Skarbnik: Marek Bauman
Zastępca dyrektora: Aleksandra Waszkiewicz
Zastępca dyrektora: Konstanty Urbański
10-447 Olsztyn, ul. Głowackiego 17, pok. 113
tel. (89) 521 99 40
fax. (89) 521 99 49
- W skład Departamentu Finansów i Skarbu wchodzą:
- Biuro Planowania i Budżetu (I);
- Biuro Księgowości Budżetu Województwa(II);
- Biuro Funduszy Strukturalnych (III);
- Samodzielne Stanowisko ds. egzekucji administracyjnych (IV);
- Biuro Księgowości Jednostki Budżetowej (V).
- Do zadań Biura Planowania i Budżetu należy w szczególności:
- prowadzenie prac planistycznych nad projektem budżetu i wieloletniej prognozy finansowej;
- przygotowanie uchwały budżetowej oraz uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej;
- przekazywanie jednostkom informacji niezbędnych do opracowania ich planów finansowych;
- opracowanie planu finansowego jednostki budżetowej – Urzędu;
- prowadzenie ewidencji planowanych dochodów i wydatków budżetu;
- przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie oraz wieloletniej prognozie finansowej;
- sporządzenie zbiorczej sprawozdawczości statystycznej;
- opracowanie zbiorczych informacji opisowych dotyczących realizacji budżetu i kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej;
- realizacja zasad gospodarki finansowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
- Do zadań Biura Księgowości Budżetu Województwa należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji budżetu województwa warmińsko-mazurskiego (z wyjątkiem zadań Biura Funduszy Strukturalnych);
- prowadzenie ewidencji księgowej: nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego na obszarze UE, Norwegii, Szwajcarii, Lichtensteinu oraz Islandii;
- prowadzenie ewidencji księgowej programu wyrównywania różnic między regionami, staży podyplomowych lekarzy, lekarzy dentystów, pielęgniarek i położnych, środków PFRON, komitetu sterującego, i in.;
- ewidencja funduszu celowego (ZFŚS);
- prowadzenie ewidencji księgowej wniesionych w formie pieniężnej wadiów i zabezpieczeń;
- prowadzenie ewidencji księgowej zabezpieczeń wniesionych w gotówce dotyczących roszczeń z tytułu wystąpienia negatywnych skutków w środowisku oraz szkód w środowisku w rozumieniu ustawy o zapobieganiu szkód w środowisku i ich naprawie;
- ewidencja bilansowa majątku województwa warmińsko-mazurskiego;
- uzgadnianie finansowania majątku z ewidencją pozabilansową;
- weryfikacja stawek amortyzacyjnych;
- potwierdzanie sald składników majątku będących w posiadaniu innych jednostek;
- rozliczanie wyników inwentaryzacji składników majątkowych;
- sporządzanie jednostkowego i zbiorczego (z BFS) bilansu z wykonania budżetu (ORGAN);
- sporządzanie sprawozdania finansowego jednostki budżetowej w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie łącznego sprawozdania finansowego jednostek budżetowych podległych Samorządowi Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
- sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych w zakresie realizowanych zadań;
- sporządzanie sprawozdań z operacji finansowych;
- sporządzanie bilansu skonsolidowanego Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
- organizacja prac dotyczących badania bilansu jednostek samorządu terytorialnego;
- obsługa biegłego rewidenta podczas badania sprawozdania finansowego Urzędu Marszałkowskiego i podległych jednostek budżetowych;
- sporządzanie sprawozdania do Głównego Urzędu Statystycznego – F-03 o stanie i ruchu środków trwałych;
- sporządzanie jednostkowego i zbiorczego sprawozdania Narodowego Banku Polskiego w zakresie bilansu płatniczego;
- prowadzenie obsługi bankowej Urzędu Marszałkowskiego w zakresie realizowanych zadań;
- przekazywanie środków na funkcjonowanie jednostek budżetowych oraz środków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego;
- lokowanie wolnych środków;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu;
- współpraca z wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi Urzędu;
- współpraca z instytucjami kontrolnymi;
- Do zadań Biura Funduszy Strukturalnych należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z ustawą o rachunkowości;
- prowadzenie ewidencji księgowej jednostki samorządu terytorialnego (organu) oraz ewidencji księgowej jednostki budżetowej w zakresie funduszy strukturalnych;
- prowadzenie ewidencji realizacji planu finansowego Urzędu w zakresie funduszy strukturalnych;
- prowadzenie obsługi bankowej Urzędu w zakresie funduszy strukturalnych;
- weryfikacja formalno-rachunkowa dyspozycji przelewów wpływających z komórek merytorycznych i przekazywanie środków na rzecz beneficjentów;
- składanie zleceń płatności w portalu komunikacyjnym Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
- sporządzanie sprawozdań finansowych i budżetowych w zakresie funduszy strukturalnych na podstawie danych ewidencyjnych ujętych w poszczególnych rejestrach;
- realizacja zadań dotyczących naliczania i wypłat wynagrodzeń pracowników, diet radnych oraz sporządzanie stosownej sprawozdawczości;
- współpraca z oddziałami ZUS i Urzędami Skarbowymi;
- współpraca z innymi podmiotami i komórkami w zakresie działania Biura.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. egzekucji administracyjnych należy w szczególności:
- prowadzenie egzekucji administracyjnych w zakresie należności z tytułu opłat wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, dla których Marszałek jest organem egzekucyjnym;
- badanie dopuszczalności egzekucji administracyjnej w danej sprawie oraz spełniania przez tytuł wykonawczy wymogów określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- prowadzenie ewidencji tytułów wykonawczych i innych ewidencji związanych z prowadzoną egzekucją administracyjną;
- poszukiwanie majątku zobowiązanych;
- współpraca z innymi organami egzekucyjnymi;
- współpraca ze starostami powiatowymi w zakresie prowadzonych spraw;
- prowadzenie spraw związanych z umarzaniem, odraczaniem lub rozkładaniem na raty należności z tytułu opłat wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych;
- weryfikacja i zestawienie zbiorcze sprawozdań z dokonanych umorzeń należności oraz udzielonych ulg.
- Do zadań Biura Księgowości Jednostki Budżetowej należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości jednostki budżetowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie ewidencji księgowej jednostki budżetowej w zakresie zadań Biura Księgowości Jednostki Budżetowej;
- rozliczanie podróży służbowych krajowych i zagranicznych;
- rozlicznie podróży służbowych radnych województwa,
- prowadzenie rejestru sprzedaży i zakupu VAT w zakresie prowadzonych spraw;
- sporządzanie deklaracji Urzędu VAT – 7;
- sporządzanie sprawozdania finansowego jednostki budżetowej w ramach wykonywanych zadań;
- sporządzanie jednostkowych sprawozdań budżetowych;
- sporządzanie sprawozdań z operacji finansowych;
- sporządzanie sprawozdań Narodowego Banku Polskiego w zakresie prowadzonych spaw,
- prowadzenie obsługi bankowej Urzędu Marszałkowskiego w zakresie zadań Biura Księgowości Jednostki Budżetowej;
- ewidencja księgowa środków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego w ramach wykonywania planu finansowego;
- prowadzenie ewidencji decyzji zezwalających na umieszczenie urządzeń infrastruktury technicznej w związku z realizacją projektu Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej, w szczegółowości pozwalającej na ustalenie zobowiązań roku bieżącego oraz lat przyszłych oraz w rozbiciu na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego;
- obsługa kasowa urzędu;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi urzędu;
- współpraca z Urzędem Skarbowym w Olsztynie;
- współpraca z instytucjami kontroli.