Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Kontroli
Dyrektor: Renata Ratyńska-Bienia
Zastępca dyrektora: Iwona Sułecka
p.o. Zastępcy dyrektora: Jarosław Cieśliński
10-516 Olsztyn, Plac Gen. Józefa Bema 3
tel. (0-89) 512 57 80
fax. (0-89) 512 57 89
- W skład Departamentu Kontroli wchodzą:
- Biuro ds. Kontroli Wewnętrznej i Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych (ZK);
- Biura ds. Kontroli Pomocy Technicznej RPO (ZRPO);
- Samodzielne Stanowisko ds. Skarg i Wniosków (SiW);
- Samodzielne Stanowisko ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji (NFK);
- Do zadań Biura ds. Kontroli Wewnętrznej i Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych należy w szczególności:
- sporządzanie w uzgodnieniu z Departamentami rocznego planu kontroli Urzędu w tym wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych oraz sprawozdania z jego wykonania;
- sporządzanie rocznej analizy działalności kontrolnej Urzędu m.in. na podstawie sprawozdań Dyrektorów Departamentów;
- wykonywanie kontroli wewnętrznej w Departamentach, zwłaszcza w zakresie:
- organizacji i zarządzania Departamentami,
- przestrzegania przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem kodeksu postępowania administracyjnego,
- prowadzenia działalności kontrolnej przez Dyrektorów Departamentów w ramach sprawowanego przez nich nadzoru nad terminowością i prawidłowością zadań wykonywanych przez pracowników,
- prawidłowości przestrzegania procedur kontroli finansowej, prawidłowości postępowania w zamówieniach publicznych,
- przestrzegania realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych przez organy kontroli oraz terminów realizacji uchwał Zarządu Województwa i wniosków Komisji Sejmiku;
- nadzorowanie wykonywania zaleceń pokontrolnych przez Departamenty;
- wykonywanie kontroli zewnętrznych w zakresie sposobu realizowania na obszarze Województwa zadań publicznych wynikających z aktów prawnych w odniesieniu do wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych;
- kontrola i ocena podmiotów leczniczych utworzonych przez Samorząd Województwa w zakresie realizacji zadań statutowych, dostępności udzielanych świadczeń medycznych, prawidłowości gospodarowania mieniem oraz gospodarki finansowej;
- nadzorowanie wykonywania zaleceń pokontrolnych przez samorządowe jednostki organizacyjne;
- współpraca z Komisją Rewizyjną Sejmiku przy przeprowadzaniu kontroli.
- Do zadań Biura ds. Kontroli Pomocy Technicznej RPO należy w szczególności:
- w zakresie RPO WiM 2014-2020:
- przeprowadzanie kontroli na miejscu realizacji projektów Pomocy technicznej realizowanych przez IZ,
- przeprowadzanie kontroli na miejscu realizacji projektów Pomocy technicznej realizowanych przez IP,
- przeprowadzanie kontroli na miejscu realizacji projektów Pomocy technicznej realizowanych przez ZIT-y bis,
- przeprowadzanie kontroli na zakończenie realizacji projektów Pomocy technicznej - zapewnienie ścieżki audytu,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie Pomocy technicznej w przedmiocie zwrotu środków,
- opracowywanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020 w zakresie Pomocy technicznej,
- opracowywanie i aktualizacja wkładu do Rocznego Planu Kontroli RPO WiM 2014-2020 w zakresie Pomocy technicznej, w tym sporządzanie sprawozdań z realizacji,
- współpraca przy przygotowywaniu sprawozdań/informacji kwartalnych w zakresie Pomocy technicznej,
- współpraca przy sporządzaniu dla IK UP informacji kwartalnych z realizacji Programu w zakresie Pomocy technicznej,
- współpraca przy sporządzaniu sprawozdań rocznych i końcowego z realizacji Programu w części dotyczącej Osi Pomocy technicznej,
- współpraca w zakresie monitorowania procesu wdrażania rekomendacji wydanych w ramach kontroli zewnętrznych,
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucje Audytowe,
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020,
- użytkowanie systemów informatycznych w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych,
- zamykanie perspektywy finansowej 2014-2020 w zakresie spraw realizowanych przez ZRPO Departamentu Kontroli,
- archiwizacja dokumentacji;
- w zakresie RPO WiM 2007-2013:
- przeprowadzanie kontroli realizacji przez IZ Rocznych Planów Działań Pomocy technicznej RPO WiM 2007-2013,
- przeprowadzanie kontroli na dokumentach oraz kontroli na miejscu realizacji projektów własnych Samorządu Województwa realizowanych przez Departamenty Urzędu oraz przez wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,
- przeprowadzanie kontroli ex ante i ex post dotyczących poprawności stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie projektów własnych Samorządu Województwa,
- opiniowanie dokumentacji przetargowej pod względem podmiotowej i przedmiotowej zgodności z wnioskiem i uchwałą o dofinansowanie w zakresie projektów własnych Samorządu Województwa,
- przeprowadzanie kontroli zleconych przez Marszałka Województwa,
- użytkowanie systemów informatycznych w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych,
- zamykanie perspektywy finansowej 2007-2013 w zakresie spraw realizowanych przez ZRPO Departamentu Kontroli,
- archiwizacja dokumentacji.
- w zakresie RPO WiM 2014-2020:
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Skarg i Wniosków należy w szczególności:
- przyjmowanie skarg, wniosków i petycji oraz koordynowanie spraw związanych z udzielaniem odpowiedzi na skargi, wnioski i petycje przedkładane Marszałkowi, Wicemarszałkom, Członkom Zarządu oraz Sekretarzowi Województwa;
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz rejestru petycji kierowanych do Marszałka, Wicemarszałków, Członków Zarządu oraz Sekretarza Województwa;
- opracowywanie przy współpracy z Departamentami analiz przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie oraz w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
- opracowanie przy współpracy z Departamentami corocznej zbiorczej informacji o petycjach rozpatrywanych w roku poprzednim oraz przekazanie jej do Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w celu umieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do 30 czerwca każdego roku.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji należy w szczególności:
- koordynacja wdrażania mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020, w tym:
- opracowanie i aktualizacja Wytycznych Instytucji Zarządzającej w zakresie zarządzania ryzykiem oraz wprowadzenia skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych w ramach RPO WiM 2014- 2020,
- opracowanie i aktualizacja procedur w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania potencjalnym zjawiskom korupcyjnym,
- koordynacja realizacji zadań Zespołu ds. oceny ryzyka w ramach realizacji procesów związanych z wdrażaniem RPO WiM 2014-2020,
- opracowanie i aktualizowanie dokumentacji dotyczącej pracy Zespołu ds. oceny ryzyka w ramach realizacji procesów związanych z wdrażaniem RPO WiM 2014-2020,
- opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz do Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM w części dotyczącej skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych;
- koordynacja procesu zarządzania ryzykiem RPO WiM 2014-2020, w tym:
- opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz do Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020 w zakresie zarządzania ryzykiem,
- koordynacja opracowania i aktualizacji rejestru ryzyk dla RPO WiM 2014- 2020;
- współpraca w zakresie przygotowania sprawozdań z realizacji RPO WiM 2014- 2020;
- uwzględnianie wyników audytów przeprowadzanych przez Instytucję Audytową;
- opiniowanie projektów wytycznych horyzontalnych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020;
- weryfikacja IW IP;
- zamykanie perspektywy finansowej 2014-2020 w części dotyczącej Samodzielnego Stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji;
- archiwizacja dokumentacji.
- koordynacja wdrażania mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020, w tym: