Wersja nieobowiązująca z dnia
Departament Kontroli
Dyrektor: Renata Ratyńska-Bienia
Zastępca dyrektora: Jarosław Cieśliński
10-516 Olsztyn, Plac Gen. Józefa Bema 3
tel. (0-89) 512 57 80
fax. (0-89) 512 57 89
- W skład Departamentu Kontroli wchodzą:
- Biuro ds. Kontroli Wewnętrznej i Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych (ZK);
- Biura ds. Kontroli Pomocy Technicznej RPO (ZRPO);
- Biuro ds. Kontroli Projektów Własnych Samorządu Województwa (PWS);
- Samodzielne Stanowisko ds. Skarg i Wniosków (SiW);
- Samodzielne Stanowisko ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji (NFK);
- Do zadań Biura ds. Kontroli Wewnętrznej i Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych należy w szczególności:
- sporządzanie w uzgodnieniu z Departamentami rocznego planu kontroli Urzędu oraz sprawozdania z jego wykonania;
- sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności kontrolnej Urzędu, m.in. na podstawie sprawozdań Dyrektorów Departamentów;
- wykonywanie kontroli wewnętrznej w Departamentach, zwłaszcza w zakresie:
- organizacji i zarządzania Departamentami,
- przestrzegania przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem kodeksu postępowania administracyjnego,
- prowadzenia działalności kontrolnej przez Dyrektorów Departamentów w ramach sprawowanego przez nich nadzoru nad terminowością i prawidłowością zadań wykonywanych przez pracowników,
- prawidłowości przestrzegania procedur kontroli finansowej, prawidłowości postępowania w zamówieniach publicznych,
- przestrzegania realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych przez organy kontroli oraz terminów realizacji uchwał Zarządu Województwa i wniosków Komisji Sejmiku;
- nadzorowanie wykonywania zaleceń pokontrolnych przez Departamenty;
- wykonywanie kontroli zewnętrznych w zakresie sposobu realizowania na obszarze Województwa zadań publicznych wynikających z aktów prawnych w odniesieniu do wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych;
- kontrola i ocena podmiotów leczniczych utworzonych przez Samorząd Województwa w zakresie realizacji zadań statutowych, dostępności udzielanych świadczeń medycznych, prawidłowości gospodarowania mieniem oraz gospodarki finansowej;
- nadzorowanie wykonywania zaleceń pokontrolnych przez wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne;
- współpraca z Komisją Rewizyjną Sejmiku przy przeprowadzaniu kontroli.
- Do zadań Biura ds. Kontroli Pomocy Technicznej RPO należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli na miejscu realizacji projektów Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020, realizowanych przez IZ, IP, ZIT-y bis;
- przeprowadzanie kontroli na zakończenie realizacji projektów Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 - zapewnienie ścieżki audytu;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020 w przedmiocie zwrotu środków;
- opracowywanie i aktualizacja:
- wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020 w zakresie Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020,
- wkładu do Rocznego Planu Kontroli RPO WiM 2014-2020 w zakresie Pomocy technicznej, w tym sporządzanie sprawozdań z realizacji;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi przy przygotowywaniu sprawozdań/informacji kwartalnych/rocznych/końcowego w zakresie Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie monitorowania procesu wdrażania rekomendacji wydanych w ramach kontroli zewnętrznych;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucje Audytowe;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w ramach RPO WiM 2014-2020;
- użytkowanie systemów informatycznych w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych;
- zamykanie perspektywy finansowej w zakresie spraw realizowanych przez Biuro;
- przeprowadzanie kontroli trwałości na miejscu realizacji projektów własnych Samorządu Województwa realizowanych w ramach RPO WiM 2007-2013;
- przeprowadzanie kontroli projektów realizowanych w ramach RPO WiM 2007- 2013 zleconych przez Marszałka Województwa;
- współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych.
- Do zadań Biura ds. Kontroli Projektów Własnych Samorządu Województwa należy w szczególności:
- przeprowadzanie kontroli na dokumentach oraz na miejscu realizacji projektów własnych RPO WiM 2014-2020, realizowanych przez Województwo Warmińsko-Mazurskie;
- przeprowadzanie kontroli na zakończenie realizacji projektów własnych RPO WiM 2014-2020, realizowanych przez Województwo Warmińsko-Mazurskie - zapewnienie ścieżki audytu;
- opracowywanie i aktualizacja:
- wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020 w ramach kontroli projektów własnych RPO WiM 2014-2020,
- wkładu do Rocznego Planu Kontroli RPO WiM 2014-2020 w ramach kontroli projektów własnych RPO WiM 2014-2020, w tym sporządzanie sprawozdań z realizacji;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi przy przygotowywaniu sprawozdań/ informacji kwartalnych/rocznych/końcowego w ramach kontroli projektów własnych RPO WiM 2014-2020;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie monitorowania procesu wdrażania rekomendacji wydanych w ramach kontroli zewnętrznych;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucje Audytowe;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w ramach RPO WiM 2014-2020;
- użytkowanie systemów informatycznych w zakresie prowadzenia czynności kontrolnych;
- zamykanie perspektywy finansowej w zakresie spraw realizowanych przez Biuro;
- przeprowadzanie kontroli trwałości na miejscu realizacji projektów własnych w ramach RPO WiM 2007-2013 oraz RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w realizacji kontroli krzyżowych Programu i kontroli krzyżowych horyzontalnych.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. Skarg i Wniosków należy w szczególności:
- przyjmowanie skarg, wniosków i petycji oraz koordynowanie spraw związanych z udzielaniem odpowiedzi na skargi, wnioski i petycje przedkładane Marszałkowi, Wicemarszałkom, Członkom Zarządu oraz Sekretarzowi Województwa;
- prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz rejestru petycji kierowanych do Marszałka, Wicemarszałków, Członków Zarządu oraz Sekretarza Województwa;
- opracowywanie przy współpracy z Departamentami analiz przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie oraz w wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
- opracowywanie przy współpracy z Departamentami corocznej zbiorczej informacji o petycjach rozpatrywanych w roku poprzednim oraz przekazanie jej do Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w celu umieszczenia w Biuletynie Informacji Publicznej w terminie do 30 czerwca każdego roku.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji należy w szczególności:
- koordynacja wdrażania mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz procesu zarządzania ryzykiem w ramach RPO WiM 2014-2020, w tym:
- opracowywanie i aktualizacja:
− Wytycznych Instytucji Zarządzającej w zakresie zarządzania ryzykiem oraz wprowadzenia skutecznych i proporcjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych,
− wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej Instytucji Zarządzającej RPO WiM 2014-2020 w części, dotyczącej przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem,
− regulacji wewnętrznych, dotyczących pracy Zespołu ds. oceny ryzyk nadużyć finansowych, związanych z wdrażaniem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020, - koordynacja realizacji zadań Zespołu ds. oceny ryzyk nadużyć finansowych, związanych z wdrażaniem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 oraz opracowywania i aktualizacji Rejestru ryzyk dla RPO WiM 2014-2020,
- weryfikacja Instrukcji Wykonawczej IP w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem,
- opiniowanie projektów wytycznych horyzontalnych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego, w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem;
- opracowywanie i aktualizacja:
- współpraca w zakresie przygotowywania sprawozdań z realizacji RPO WiM 2014-2020 w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem;
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi zaangażowanymi we wdrażanie RPO WiM 2014-2020 w zakresie przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz zarządzania ryzykiem;
- uwzględnianie wyników audytów przeprowadzanych przez Instytucję Audytową w zakresie zadań Samodzielnego stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji;
- koordynacja działań w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania potencjalnym zjawiskom korupcyjnym w Urzędzie, w tym opracowywanie i aktualizacja:
- procedur w zakresie zapobiegania i przeciwdziałania potencjalnym zjawiskom korupcyjnym,
- rejestru zgłoszonych zdarzeń o charakterze korupcyjnym;
- zamykanie perspektywy finansowej w części, dotyczącej Samodzielnego stanowiska ds. przeciwdziałania nadużyciom finansowym i korupcji.
- koordynacja wdrażania mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym oraz procesu zarządzania ryzykiem w ramach RPO WiM 2014-2020, w tym: