Wersja nieobowiązująca z dnia
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej
Dyrektor: Wiesława Przybysz
Zastępca dyrektora: Joanna Karpowicz
Zastępca dyrektora: Dorota Wyszkowska-Solnicka
10-447 Olsztyn, ul. Głowackiego 17
tel.: (89) 521 95 00
fax.: (89) 521 95 09
- W skład Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej (ROPS) wchodzą:
- Biuro ds. pomocy i integracji społecznej (I);
- Biuro ds. koordynacji świadczeń rodzinnych (II);
- Biura ds. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz polityki prorodzinnej (III);
- Biuro ds. rehabilitacji osób niepełnosprawnych (V);
- Biuro ds. uzależnień (VI);
- Biuro Projektów Integracji Społecznej (VII);
- Biuro Planowania i Naboru Wniosków (VIII);
- Biuro Kontroli (IX);
- Samodzielne Stanowisko ds. Rozliczeń finansowych i postępowań administracyjnych (X).
- Do zadań Biura ds. pomocy i integracji społecznej należy w szczególności:
- w zakresie pomocy społecznej:
- opracowanie, aktualizowanie i realizacja strategii wojewódzkiej w zakresie polityki społecznej będącej integralną częścią strategii rozwoju województwa,
- sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w województwie warmińsko-mazurskim,
- organizowanie szkolenia zawodowego kadr pomocy społecznej,
- rozpoznawanie przyczyn ubóstwa oraz opracowywanie regionalnych programów pomocy społecznej wspierających samorządy lokalne w działaniach na rzecz ograniczania tego zjawiska,
- diagnozowanie i monitorowanie wybranych problemów społecznych w regionie,
- inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie pomocy społecznej,
- organizowanie i prowadzenie regionalnych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
- opracowywanie raportu z monitoringu strategii polityki społecznej województwa warmińsko-mazurskiego,
- przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji konkursów w zakresie zadań publicznych zlecanych do realizacji organizacjom pozarządowym w zakresie pomocy społecznej,
- przygotowywanie umów i prowadzenie nadzoru i kontroli nad wykorzystaniem dotacji przez organizacje pozarządowe w zakresie pomocy społecznej,
- realizacja zadań w zakresie koordynacji prac związanych z opracowywaniem i monitorowaniem rocznego wojewódzkiego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w części dotyczącej polityki społecznej,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o pożytku publicznym i o wolontariacie w zakresie zadań realizowanych z pomocy społecznej,
- koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie,
- współpraca z organami administracji rządowej oraz powiatami i gminami w realizacji zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej i ustawy o zatrudnieniu socjalnym, współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej i ustawy o zatrudnieniu socjalnym,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami realizującymi zadania z zakresu pomocy społecznej i ustawy o zatrudnieniu socjalnym,
- obsługa administracyjno-techniczna Regionalnej Komisji Egzaminacyjnej ds. stopni specjalizacji zawodowej pracowników socjalnych;
- w zakresie realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem Regionalnego Obserwatorium Terytorialnego – Obserwatorium Polityki Społecznej:
- diagnozowanie i monitorowanie zjawisk oraz problemów społecznych występujących w województwie na potrzeby RPO WiM 2014-2020 i przyszłych programów operacyjnych,
- prowadzenie badań regionalnych z zakresu polityki społecznej na potrzeby RPO WiM 2014-2020 i przyszłych programów operacyjnych,
- współpraca z Regionalnym Obserwatorium Terytorialnym w Departamencie Polityki Regionalnej w zakresie m.in. przygotowania planu ewaluacji i zapewnienia przeprowadzenia ewaluacji RPO WiM 2014-2020, w szczególności w zakresie polityki społecznej,
- tworzenie zasobów informacji o problemach społecznych występujących w województwie oraz w środowiskach lokalnych,
- popularyzacja wyników prowadzonych badań, w tym poprzez zamieszczanie raportów i informacji na stronie internetowej, wysyłkę bezpłatnego newslettera w wersji elektronicznej oraz rozpowszechnianie rekomendacji z badań.
- w zakresie pomocy społecznej:
- Do zadań Biura ds. koordynacji świadczeń rodzinnych należy w szczególności:
- załatwianie spraw dotyczących realizacji świadczeń rodzinnych w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w przypadku przemieszczania się osób i ich rodzin w granicach Unii Europejskiej, Islandii, Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii:
- przyjmowanie i opracowywanie formularzy z serii E 400 oraz standardowych dokumentów elektronicznych tzw. SED-ów stosowanych w korespondencji między instytucjami właściwymi ds. świadczeń rodzinnych w państwach członkowskich Unii Europejskiej, Islandii, Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii;
- prowadzenie postępowania w związku z gromadzeniem informacji niezbędnych do wypełnienia formularzy i SED-ów,
- prowadzenie postępowania z instytucjami właściwymi państw Unii Europejskiej, Islandii, Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii w zakresie ustalania państwa pierwszeństwa do wypłaty świadczeń rodzinnych, zawieszania świadczeń rodzinnych, wyrównywania i zwrotu świadczeń wypłacanych w państwach członkowskich,
- wydawanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych realizowanych w związku z koordynacją systemów zabezpieczeń społecznych:
- przyjmowanie i opracowywanie wniosków o przyznanie prawa do świadczeń rodzinnych z ustawodawstwa polskiego,
- prowadzenie postępowania z instytucjami właściwymi państw Unii Europejskiej, Islandii, Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii w zakresie ustalania państwa pierwszeństwa do wypłaty świadczeń rodzinnych,
- prowadzenie postępowań dotyczących ustalania, czy w sprawach mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
- wydawanie decyzji w sprawie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych wypłaconych przez organ właściwy w sprawach, w których mają zastosowanie przepisy o koordynacji świadczeń rodzinnych;
- dochodzenie nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych;
- współpraca z instytucjami właściwymi i łącznikowymi krajów członkowskich Unii Europejskiej, Islandii, Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii;
- współpraca z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej w zakresie koordynacji świadczeń rodzinnych;
- współpraca z Wojewodą oraz gminami w realizacji zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
- załatwianie spraw dotyczących realizacji świadczeń rodzinnych w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w przypadku przemieszczania się osób i ich rodzin w granicach Unii Europejskiej, Islandii, Lichtensteinu, Norwegii i Szwajcarii:
- Do zadań Biura ds. rehabilitacji osób niepełnosprawnych należy w szczególności:
- opracowywanie i realizacja wojewódzkich programów dotyczących wyrównywania szans osób niepełnosprawnych i przeciwdziałania ich wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
- monitorowanie spłaty jednorazowej pożyczki, udzielonej zakładom pracy chronionej, w celu ochrony ostniejących w tych zakładach miejsc pracy osób niepełnosprawnych;
- dofinansowanie robót budowlanych w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo budowlane, dotyczących obiektów służących rehabilitacji, w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów;
- dofinansowanie kosztów tworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej;
- opiniowanie wniosków o wpis do rejestru ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych lub przyjmujących grupy turnusowe;
- tworzenie i likwidowanie w porozumieniu z Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, specjalistycznych ośrodków szkoleniowo-rehabilitacyjnych;
- obsługa administracyjno-organizacyjna wojewódzkiej społecznej rady do spraw osób niepełnosprawnych;
- opracowywanie i przedstawienie Pełnomocnikowi Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych informacji o prowadzonej działalności;
- współpraca z organami administracji rządowej oraz powiatami i gminami w realizacji zadań wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych;
- zlecanie realizacji zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym, ze środków PFRON.
- Do zadań Biura ds. uzależnień należy w szczególności:
- opracowywanie i wdrażanie wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych obejmującego w szczególności zadania:
- współdziałanie w tworzeniu warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożycia alkoholu,
- podejmowanie działalności wychowawczej i informacyjnej,
- inicjowanie ograniczania dostępności do alkoholu,
- podejmowanie działań na rzecz rehabilitacji i reintegracji osób uzależnionych od alkoholu,
- podejmowanie działań na rzecz zapobiegania negatywnym następstwom nadużywania alkoholu i ich usuwania;
- opracowywanie i wdrażanie wojewódzkiego programu przeciwdziałania narkomanii obejmującego w szczególności zadania:
- zbieranie i gromadzenie oraz wymiana informacji i dokumentacji w zakresie przeciwdziałania narkomanii, objętych badaniami statystycznymi statystyki publicznej oraz opracowywaniem i przetwarzaniem zebranych danych,
- inicjowanie i prowadzenie badań dotyczących problemów narkotyków i narkomanii oraz opracowywanie i udostępnianie ich wyników,
- gromadzenie, przechowywanie i udostępnianie baz danych dotyczących narkotyków i narkomanii,
- formułowanie wniosków sprzyjających kształtowaniu adekwatnej do sytuacji strategii reagowania na problem narkomanii,
- gromadzenie i udostępnianie publikacji na temat narkotyków i narkomanii,
- współpraca z Centrum Informacji o Narkotykach i Narkomanii będącym komórką organizacyjną Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii,
- sporządzanie raportu z wykonania w danym roku zadań Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii i przedkładanie dla Zarządu Województwa,
- sporządzanie, na podstawie opracowanej przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii ankiety, informacji z realizacji działań podejmowanych w danym roku, wynikających z Wojewódzkiego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, przesyłanie jej do Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii w terminie do dnia 15 kwietnia roku następującego po roku, którego dotyczy informacja;
- opracowanie i realizacja wojewódzkiego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez:
- inspirowanie i promowanie nowych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
- opracowywanie ramowych programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie oraz ramowych programów oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie,
- organizowanie szkoleń dla osób realizujących zadania związane z przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie.
- udzielanie pomocy merytorycznej instytucjom i osobom fizycznym realizującym zadania w zakresie uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie;
- współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie przeciwdziałania i rozwiązywania przemocy w rodzinie;
- wspieranie tworzenia i rozwoju organizacji społecznych, których celem jest krzewienie trzeźwości i abstynencji.
- opracowywanie i wdrażanie wojewódzkiego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych obejmującego w szczególności zadania:
- Do zadań Biura ds. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz polityki prorodzinnej należy w szczególności:
- opracowywanie, wdrażanie i monitorowanie wojewódzkich programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz realizacji polityki prorodzinnej, będących integralną częścią strategii rozwoju województwa;
- sprawowanie kontroli nad ośrodkami adopcyjnymi prowadzonymi przez Samorząd Województwa;
- monitorowanie przebiegu procesów adopcyjnych w ośrodkach adopcyjnych na terenie województwa;
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich wojewodzie;
- inicjowanie tworzenia i sprawowanie kontroli nad interwencyjnymi ośrodkami preadopcyjnymi i regionalnymi placówkami opiekuńczo-terapeutycznymi;
- szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr jednostek organizacyjnych samorządu gminnego i powiatowego;
- promowanie nowych rozwiązań w zakresie wspierania rodzin, w tym rodzin wielodzietnych i systemu pieczy zastępczej;
- realizacja zadań wynikających z rządowego programu wsparcia rodzin z dziećmi;
- koordynacja systemu teleinformatycznego Adopcja;
- współdziałanie i współpraca przy monitorowaniu strategii społecznogospodarczej województwa;
- współpraca przy monitorowaniu strategii polityki społecznej województwa warmińsko-mazurskiego;
- realizacja projektu koordynującego ekonomię społeczną w regionie w ramach RPO WiM 2014-2020;
- współpraca m.in. z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, Wojewodą Warmińsko-Mazurskim, samorządami gmin i powiatów, sądami i ich organami pomocniczymi, Policją, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi w realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- współpraca z Radą ds. Rodzin Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
- nadzór nad merytorycznym rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków w zakresie zadań realizowanych przez Biuro.
- Do zadań Biura Projektów Integracji Społecznej należy w szczególności:
- przygotowywanie dokumentów programowych i innych dokumentów istotnych z punktu widzenia realizacji EFS w okresie programowania (w tym: Plan Działania Priorytetu VII, Instrukcji Wykonawczej IP, Planu finansowego jednostek budżetowych – budżetu Priorytetu VII, podziału środków pomiędzy jednostki organizacyjne pomocy społecznej na realizacje projektów systemowych);
- realizacja projektu systemowego ROPS 7.1.3 w ramach PO KL;
- nabór, ocena i obsługa projektów konkursowych PO KL;
- podział środków pomiędzy jednostki organizacyjne pomocy społecznej, nabór, ocena i obsługa projektów systemowych PO KL;
- monitorowanie sytuacji i problemów w ramach realizowanych projektów;
- koordynowanie działań na rzecz sektora ekonomii społecznej w regionie w latach 2007-2013;
- przygotowywanie dla IP sprawozdań okresowych, rocznych i końcowych z realizacji projektów systemowych i konkursowych – dotyczących realizacji Priorytetu VII;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie wydawania decyzji administracyjnych Beneficjentów PO KL;
- współpraca m.in. z innymi komórkami ROPS, Departamentem Europejskiego Funduszu Społecznego, Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju, samorządami gmin i powiatów, organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji PO KL;
- opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020;
- opiniowanie projektów wytycznych horyzontalnych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020;
- współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020, w tym prowadzenia ich wykazu;
- opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
- ocena wniosków o dofinansowanie;
- zawieranie umów o dofinansowanie;
- weryfikowanie wniosków o płatność;
- przygotowanie dyspozycji przelewów;
- dokonywanie indywidualnej interpretacji postanowień Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do wdrażanych Działań;
- procedura odwoławcza, w tym rozpatrywanie protestów w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- odzyskiwanie środków przed etapem postępowania administracyjnego;
- współpraca w zakresie informacji i promocji Programu;współpraca w zakresie ewaluacji RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność z Pomocy technicznej;
- sporządzanie sprawozdań rocznych/końcowego z realizacji osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie sporządzania informacji kwartalnych z realizacji Programu;
- współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
- sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy publicznej w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
- współpraca z Samodzielnym stanowiskiem ds. rozliczeń finansowych i postępowań administracyjnych w zakresie sporządzania raportów i zestawień dotyczących nieprawidłowości;
- współpraca przy tworzeniu i użytkowanie Lokalnego systemu informatycznego;
- użytkowanie Centralnego systemu teleinformatycznego w zakresie osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucję Audytową;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020;
- zamykanie perspektywy finansowej 2014-2020 w zakresie osi priorytetowej 11 i Działania 10.7;
- archiwizacja dokumentacji.
- Do zadań Biura Planowania i Naboru Wniosków należy w szczególności:
- współpraca w zakresie przygotowania osi priorytetowej 11 i Działania 10.7 RPO WiM 2014–2020 do realizacji, w tym opracowania projektu Programu, negocjacji z Komisją Europejską, opracowania stanowiska negocjacyjnego do kontraktu terytorialnego oraz zmian Programu w trakcie jego realizacji;
- współpraca w zakresie przygotowania systemu realizacji RPO WiM 2014-2020 w ramach osi priorytetowej 11 i Działania 10.7, w tym opracowania kryteriów wyboru projektów i opracowania oraz aktualizacji szczegółowych opisów osi priorytetowych;
- opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020;
- opiniowanie projektów wytycznych horyzontalnych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020;
- opracowanie i aktualizacja wytycznych programowych IZ RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie przygotowania porozumienia w sprawie realizacji ZIT, ZIT”;
- współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020, w tym prowadzenia ich wykazu;
- szkolenia kandydatów na ekspertów w zakresie RPO WiM 2014 – 2020;
- opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
- opracowanie i aktualizacja regulaminu naboru i oceny wniosków o dofinansowanie;
- ocena i wybór wniosków ubiegających się o dofinansowanie w trybie konkursowym w ramach osi priorytetowej 11 i Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
- wybór projektów w procedurze pozakonkursowej (od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie) w ramach osi priorytetowej 11;
- współpraca z Samodzielnym stanowiskiem ds. rozliczeń finansowych i postępowań administracyjnych w zakresie finansowania ekspertów Komisji Oceny Projektów i ekspertyz;
- dokonywanie indywidualnej interpretacji postanowień Wytycznych Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do wdrażanych Działań;
- procedura odwoławcza, w tym rozpatrywanie protestów w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- sporządzanie Rocznych Planów Działania IZ i sprawozdań z ich realizacji w zakresie osi priorytetowej 11 i Działania 10.7;
- współpraca w zakresie ewaluacji Programu;
- współpraca w zakresie informacji i promocji Programu;
- współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność z Pomocy technicznej;
- udział w pracach Komitetu Monitorującego RPO WiM 2014 – 2020;
- sporządzanie sprawozdań rocznych/końcowego z realizacji osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie sporządzania informacji kwartalnych z realizacji Programu;
- współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
- współpraca w zakresie monitoringu inteligentnych specjalizacji;
- współpraca przy tworzeniu i użytkowanie Lokalnego systemu informatycznego;
- użytkowanie Centralnego systemu teleinformatycznego;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucję Audytową;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014 -2020 w ramach osi priorytetowej 11 i Działania 10.7;
- zamykanie perspektywy finansowej 2014-2020 w zakresie osi priorytetowej 11 i Działania 10.7;
- archiwizacja dokumentacji.
- Do zadań Biura Kontroli należy w szczególności:
- opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020;
- opiniowanie projektów wytycznych horyzontalnych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020;
- współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020, w tym prowadzenia ich wykazu;
- opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
- sporządzanie rocznych planów kontroli w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- kontrola projektów (zewnętrznych, własnych, kontrole krzyżowe) w osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
- kontrola projektów na zakończenie – zapewnienie ścieżki audytu;
- sporządzenie wkładu do rocznego sprawozdania z audytów i kontroli;
- współpraca w zakresie ewaluacji;
- współpraca w zakresie informacji i promocji Programu;
- współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność z Pomocy technicznej;
- sporządzanie sprawozdań rocznych/końcowego z realizacji osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie sporządzania informacji kwartalnych z realizacji Programu;
- współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM dla Zarządu i Sejmiku Województwa;
- współpraca przy tworzeniu i użytkowanie Lokalnego systemu informatycznego;
- użytkowanie Centralnego systemu teleinformatycznego;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucję Audytową;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014-2020;
- współpraca w zakresie monitorowania procesu wdrażania rekomendacji wydanych w ramach kontroli zewnętrznych;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014 -2020 w ramach osi priorytetowej 11 i Działania 10.7;
- zamykanie perspektywy finansowej 2014-2020 w zakresie osi priorytetowej 11 i Działania 10.7;
- archiwizacja dokumentacji.
- Do zadań Samodzielnego Stanowiska ds. rozliczeń finansowych i postępowań administracyjnych należy w szczególności:
- opracowanie prognoz wydatków, zabezpieczenie środków finansowych na realizację PO KL, monitorowanie poziomu wykorzystania dotacji celowej i środków z budżetu środków europejskich;
- sporządzanie Poświadczeń i deklaracji wydatków w ramach PO KL i przekazywanie ich do Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego;
- przygotowanie budżetu i planowanie finansowe w zakresie działań wdrażanych w ramach Programu;
- opracowanie i aktualizacja wkładu do Opisu Funkcji i Procedur oraz Instrukcji Wykonawczej IZ RPO WiM 2014-2020;
- opiniowanie projektów wytycznych horyzontalnych ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego na okres programowania 2014-2020;
- współpraca w zakresie naboru kandydatów na ekspertów RPO WiM 2014-2020, w tym prowadzenia ich wykazu;
- opracowywanie i aktualizacja wzorów: wniosku o dofinansowanie, umowy o dofinansowanie i wniosku o płatność w zakresie EFS;
- ocena wniosków o dofinansowanie w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- finansowanie ekspertów Komisji Oceny Projektów i ekspertyz;
- współpraca przy tworzeniu i użytkowanie Lokalnego systemu informatycznego;
- prowadzenie postępowań w I i II instancji w przedmiocie zwrotu środków, zastosowania ulgi oraz określania odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania Beneficjenta;
- dochodzenie należności (odzyskiwanie środków, w tym postępowanie przedegzekucyjne i egzekucja administracyjna - wierzyciel);
- współpraca w zakresie postępowań sądowo-administracyjnych przed WSA i NSA oraz postępowań upadłościowych i naprawczych;
- współpraca w zakresie wnioskowania i rozliczania środków finansowych na realizację Programu;
- sporządzanie prognoz dotyczących kwot, w odniesieniu do których Instytucja Zarządzająca planuje złożyć wnioski o płatność za bieżący i kolejny rok budżetowy w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- sporządzanie deklaracji wydatków w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7 i przekazywanie ich do Instytucji Certyfikującej;
- sporządzanie raportów i zestawień dotyczących nieprawidłowości w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- współpraca z Biurem Projektów Integracji Społecznej w przygotowaniu dyspozycji przelewów w ramach osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- współpraca w zakresie ewaluacji Programu;
- współpraca w zakresie informacji i promocji Programu;
- współpraca w zakresie planowania i wykonania budżetu Pomocy technicznej RPO WiM 2014-2020;
- współpraca w zakresie sporządzania wniosków o dofinansowanie i wniosków o płatność z Pomocy technicznej;
- sporządzenia sprawozdań rocznych/ końcowego z realizacji osi priorytetowej 11 oraz Działania 10.7;
- współpraca w zakresie sporządzania informacji kwartalnych z realizacji Programu;
- współpraca w zakresie sporządzenia informacji o stanie wdrażania RPO WiM dla Zarządu, Sejmiku Województwa oraz Komitetu Monitorującego Programu;
- sporządzenia dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji miesięcznej na temat wysokości dofinansowania przekazywanego w formie zaliczek;
- współpraca w zakresie sporządzenia dla Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa informacji dotyczącej zmian w alokacji środków;
- współpraca w zakresie monitorowania zasady n+3;
- współpraca w zakresie przekazywania Ministerstwu Infrastruktury i Rozwoju informacji o realizacji kontraktu terytorialnego w roku poprzednim;
- współpraca w zakresie sporządzania deklaracji zarządczej;
- administrowanie centralnym systemem teleinformatycznym (SL2014) w zakresie wdrażanych Działań Programu;
- użytkowanie centralnego systemu teleinformatycznego;
- uwzględnianie wyników wszystkich audytów przeprowadzanych przez Instytucję Audytową;
- wdrażanie mechanizmów przeciwdziałania nadużyciom finansowym w funduszach polityki spójności na lata 2014 -2020;
- zamykanie perspektywy finansowej 2014-2020 w zakresie osi priorytetowej 11 i Działania 10.7;
- archiwizacja dokumentacji.
- Przy wykonywaniu innych zadań w ramach RPO WiM 2014-2020 Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej współpracuje z departamentami Urzędu oraz innymi instytucjami, wchodzącymi w skład systemu instytucjonalnego zarządzania RPO WiM 2014-2020.