Wersja obowiązująca z dnia

Departament Zdrowia

Dyrektor: Łukasz Łukaszewski
Zastępca dyrektora: Janusz Pieńkowski

10-052 Olsztyn, ul. Mariańska 3, pok. 220
tel. (89) 52-16-940
fax. (89) 52-16-919

 

  1. W skład Departamentu Zdrowia (Z) wchodzą:
    1. Biuro Polityki Zdrowotnej (I);
    2. Biuro Zakładów Opieki Zdrowotnej (II).
  1. Do zadań Biura Polityki Zdrowotnej należy w szczególności:
    1. przygotowywanie informacji, sprawozdań, harmonogramów działań, aktualizacji dokumentów strategicznych Województwa i innych dokumentów w zakresie ochrony zdrowia na potrzeby członków Zarządu Województwa, struktur organizacyjnych Samorządu Województwa, zespołów, w których przedstawicielami są pracownicy Biura Polityki Zdrowotnej, a także innych podmiotów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi;
    2. organizacja i finansowanie staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów oraz prowadzanie kontroli w podmiotach leczniczych w zakresie zawartych umów na realizację staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów;
    3. prowadzenie listy podmiotów uprawnionych do prowadzenia staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów;
    4. prowadzenie procedur przyznawania i rozliczania dotacji celowych z zakresu zdrowia publicznego dla podmiotów, których cele statutowe lub przedmiot działalności dotyczą spraw objętych zadaniami określonymi w art. 2 Ustawy o zdrowiu publicznym, w tym organizacji pozarządowych i podmiotów o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
    5. prowadzenie procedur przyznawania i rozliczania dotacji celowych wojewódzkim jednostkom ochrony zdrowia na realizację zadań z zakresu promocji i ochrony zdrowia;
    6. opracowywanie, wdrażanie/realizacja programów polityki zdrowotnej dla mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego finansowanych ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego;
    7. opracowywanie lub wyłanianie podmiotów opracowujących Regionalne Programy Polityki Zdrowotnej wynikające z zapisów programu FEWiM;
    8. koordynacja realizacji Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w zakresie zadań przypisanych do realizacji samorządowi województwa;
    9. koordynacja działań związanych ze współpracą IZ RPO WiM 2014-2020 z Komitetem Sterującym ds. Koordynacji Interwencji EFSI w Sektorze Zdrowia oraz IZ FEWiM 2021-2027 z Komitetem Sterującym do spraw koordynacji wsparcia w sektorze zdrowia;
    10. realizacja zadań związanych z upoważnieniem lekarzy do oceny zasadności zastosowania przymusu bezpośredniego i rozliczaniem wynagrodzeń za dokonane oceny;
    11. prowadzenie ewidencji lekarzy uprawnionych do badań kierowców;
    12. wydawanie zezwoleń podmiotom leczniczym na prowadzenie leczenia substytucyjnego lub ich cofanie gdy podmiot leczniczy przestał spełniać warunki stanowiące podstawę wydania zezwolenia;
    13. współpraca z uczelniami, ośrodkami badawczymi, podmiotami leczniczymi, samorządami zawodowymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami/podmiotami w zakresie edukacji zdrowotnej, promocji i ochrony zdrowia;
    14. przekazywanie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach o uzyskaniu, cofnięciu, utracie i wygaśnięciu uprawnień wynikających z udzielanych przez Marszałka Województwa zezwoleń na prowadzenie leczenia substytucyjnego;
    15. prowadzenie rejestru informacji znajdujących się w posiadaniu Biura, które podlegają przekazaniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Do zadań Biura Zakładów Opieki Zdrowotnej należy w szczególności:
    1. analiza miesięcznych i kwartalnych sprawozdań o przychodach, kosztach i wyniku finansowym oraz rocznych sprawozdań rzeczowo-finansowych;
    2. monitorowanie przedsięwzięć inwestycyjnych wojewódzkich jednostek ochrony zdrowia oraz wnioskowanie o przekazanie środków jednostkom objętym dotacjami;
    3. prowadzenie spraw dotyczących wydzierżawienia, wynajęcia lub zbycia majątku trwałego oraz opiniowanie innych spraw związanych z dysponowaniem majątkiem podmiotów leczniczych;
    4. prowadzenie spraw związanych z konkursami na stanowiska dyrektorów i zastępców dyrektorów ds. lecznictwa oraz nagradzaniem dyrektorów wojewódzkich jednostek ochrony zdrowia;
    5. zapewnianie realizacji postanowienia sądowego o przyjęciu do szpitala psychiatrycznego;
    6. organizacja wykonywania zadań samorządu województwa w zakresie medycyny pracy oraz nadzór nad ich finansowaniem;
    7. prowadzenie spraw z zakresu nadzoru nad podmiotami leczniczymi, których podmiotem tworzącym jest Województwo.

Sprawy załatwiane w Departamencie