Wpis do ewidencji lekarzy uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami i kierowców
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców
Zgodnie z art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących, ewidencję uprawnionych lekarzy prowadzi Marszałek Województwa, który:
- wpisuje do ewidencji, w drodze decyzji administracyjnej, za opłatą oraz po uiszczeniu opłaty ewidencyjnej, osobę spełniającą warunki określone w ust. 1 pkt 1–4,
- wydaje zaświadczenie o wpisie do ewidencji,
- nadaje numer ewidencyjny uprawnionemu lekarzowi,
- odmawia wpisu do ewidencji, w drodze decyzji administracyjnej, w przypadku gdy osoba:
- nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 1–4,
- została skreślona z ewidencji w związku ze stwierdzeniem rażących nieprawidłowości w wykonywaniu lub dokumentowaniu badań lekarskich – w okresie, o którym mowa w art. 80 ust.
Uprawnionym lekarzem jest osoba, która łącznie spełnia następujące wymagania:
- posiada prawo wykonywania zawodu lekarza,
- posiada co najmniej 5-letni staż w zawodzie lekarza,
- posiada:
- specjalizację w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy
albo - inną specjalizację i dodatkowo szkolenie określone w przepisach wydanych na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy o kierujących pojazdami, tzn.:
- specjalizację w dziedzinie medycyny: przemysłowej, kolejowej, lotniczej, morskiej i tropikalnej, sportowej, ogólnej, rodzinnej lub chorób wewnętrznych
oraz - ukończone z wynikiem pozytywnym szkolenie w zakresie badań kierowców.
- specjalizację w dziedzinie medycyny: przemysłowej, kolejowej, lotniczej, morskiej i tropikalnej, sportowej, ogólnej, rodzinnej lub chorób wewnętrznych
- specjalizację w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów,
- została wpisana do ewidencji uprawnionych lekarzy.
Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji lekarzy zobowiązana jest przedłożyć następujące dokumenty:
- wniosek o wpis do ewidencji uprawnionych lekarzy wykonujących badania lekarskie osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców (wzór formularza do pobrania),
- kserokopie poświadczone za zgodność z oryginałem (art. 76a KPA) - notarialnie lub przez organ wydający bądź kserokopie (w przypadku dostarczenia oryginału do wglądu) następujących dokumentów:
- prawo wykonywania zawodu lekarza,
- dokumenty potwierdzające posiadanie specjalizacji w zakresie medycyny transportu lub medycyny pracy albo innej specjalizacji i dodatkowego szkolenia określonego w Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców,
- dokumenty potwierdzające co najmniej 5–letni staż w zawodzie lekarza (np.: świadectwa pracy, zaświadczenie od pracodawcy bądź oświadczenie o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej wraz z podaniem nr NIP/Regon, umożliwiających identyfikację działalności w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej),
- potwierdzenie posiadania prawa do przeprowadzania badań lekarskich, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy, wydane przez Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy – tylko w sytuacji posiadania takiego prawa. W przypadku posiadania prawa do przeprowadzania badań lekarskich o których mowa w przepisach Kodeksu Pracy należy przedłożyć potwierdzenie posiadania takiego uprawnienia, wydanego przez Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy,
- informacja z Krajowego Rejestru Karnego dotycząca niekaralności za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych lub przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów,
- dowód uiszczenia opłaty za wpis do ewidencji uprawnionych lekarzy, opłatę w wysokości 50 zł należy uiścić na konto:
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn
nr rachunku 33 1090 2718 0000 0001 4649 4447 SANTANDER BANK POLSKA S.A.
Osoba ubiegająca się o wydanie zaświadczenia zobowiązana jest przedłożyć:
- wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie uprawnień do przeprowadzania badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców (wzór formularza do pobrania),
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia potwierdzającego uzyskanie uprawnień do przeprowadzania badań lekarskich, opłatę skarbową w wysokości 17 zł należy uiścić na konto:
Urząd Miasta Olsztyna
Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn – Wydział Podatków i Opłat
Nr rachunku: 63 1020 3541 0000 5002 0290 3227 PKO Bank Polski SA
lub osobiście w kasie Urzędu Miasta Olsztyna.
Osoba do kontaktu: Justyna Orzeł – Inspektor
tel. 89 521-69-92; e-mail: justyna.orzel@warmia.mazury.pl