Wpis do ewidencji niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2016 r. poz. 1591).
Dokumenty i warunki niezbędne do załatwienia sprawy
Osoby prawne i fizyczne ubiegające się o wpis do ewidencji niepublicznej placówki doskonalenia składają wniosek o wpis wraz z następującymi dokumentami:
- projektem aktu założycielskiego (określa w szczególności: nazwę, cele działań, organ prowadzący, siedzibę, zasięg terytorialny);
- projektem statutu (art. 60 ust. 1 pkt 1-7ustawy o systemie oświaty (+ art. 84 dot. szkół i placówek niepublicznych);
- dokumentami poświadczającymi posiadanie warunków umożliwiających realizację zadań statutowych, w szczególności zawierającymi dane dotyczące:
- kwalifikacji oraz doświadczenia zawodowego osób przewidzianych do zatrudnienia w placówce doskonalenia (poświadczone za zgodność z oryginałem kserokopie dokumentów);
- warunków lokalowych i wyposażenia placówki doskonalenia (kserokopie dokumentów poświadczone za zgodność z oryginałem, np. umowa najmu, użyczenia, własności, podpisane informacje o warunkach lokalowych, bazie dydaktycznej, sprzęcie, opinie dotyczące bezpieczeństwa i higieny: opinia właściwego miejscowo Komendanta Państwowej Straży Pożarnej oraz opinia właściwego miejscowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego).
W przypadku konieczności uzupełnienia dokumentacji wnioskodawca zostaje zobowiązany na piśmie, w wyznaczonym terminie, do uzupełnienia lub zmiany dokumentacji.
Zaświadczenie o wpisie do ewidencji zawiera:
- oznaczenie samorządu województwa, który dokonał wpisu do ewidencji niepublicznej placówki doskonalenia;
- datę i numer wpisu do ewidencji;
- imię i nazwisko osoby fizycznej prowadzącej niepubliczną placówkę doskonalenia i adres jej zamieszkania albo nazwę osoby prawnej prowadzącej niepubliczną placówkę doskonalenia i adres jej siedziby;
- nazwę niepublicznej placówki doskonalenia;
- adres siedziby niepublicznej placówki doskonalenia;
- określenie terytorialnego zasięgu działania niepublicznej placówki doskonalenia.
Termin załatwienia sprawy
Samorząd Województwa dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o wpis oraz z urzędu doręcza osobie prawnej lub osobie fizycznej ubiegającej się o wpis zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje Warmińsko-Mazurskiemu Kuratorowi Oświaty w oraz organowi podatkowemu.
Organ prowadzący niepubliczną placówkę doskonalenia jest obowiązany zgłosić samorządowi województwa zmiany danych objętych wpisem do ewidencji powstałe po wpisie do ewidencji, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.
Opłaty
Uzyskanie wpisu nie wymaga wniesienia opłaty.
Miejsce złożenia dokumentów oraz departament odpowiedzialny za załatwienie sprawy i udzielenie informacji
Dokumentację można wysłać pocztą na adres Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego, 10-562 Olsztyn, ul. Emilii Plater 1 lub złożyć osobiście w kancelarii ogólnej urzędu.
Departamentem odpowiedzialnym za załatwienie sprawy oraz udzielenie informacji na temat przyjmowanych spraw jest Departament Kultury i Edukacji siedziba: ul. Partyzantów 87, 10-402 Olsztyn, tel. 89 52 16 965
Odmowa wpisu do ewidencji
Samorząd województwa w drodze decyzji odmawia wpisu do ewidencji, jeżeli:
- wniosek o wpis nie zawiera wymaganych dokumentów lub danych i mimo wezwania nie został uzupełniony,
- statut niepublicznej placówki doskonalenia jest niezgodny z przepisami prawa i mimo wezwania do usunięcia nieprawidłowości nie został zmieniony,
- nie zostały zapewnione warunki umożliwiające realizację zadań statutowych.
Tryb odwoławczy
Od decyzji o odmowie wpisu do ewidencji stronie przysługuje odwołanie do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty za pośrednictwem Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Wykreślenie z ewidencji
Wpis do ewidencji podlega wykreśleniu w przypadkach:
- prawomocnego orzeczenia sądu zakazującego osobie fizycznej prowadzącej niepubliczną placówkę doskonalenia prowadzenia działalności oświatowej;
- stwierdzenia, w trybie nadzoru pedagogicznego, że niepubliczna placówka doskonalenia nie realizuje zadań statutowych lub nie przestrzega przepisów prawa - jeżeli organ prowadzący placówkę w wyznaczonym terminie nie zastosuje się do poleceń organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- dokonania wpisu z naruszeniem prawa;
- zaprzestania działalności przez niepubliczną placówkę doskonalenia przez okres dłuższy niż sześć miesięcy.
Wykreślenie z ewidencji następuje w drodze decyzji, w terminie określonym w decyzji i jest równoznaczne z likwidacją niepublicznej placówki doskonalenia.
Ewidencja niepublicznych placówek doskonalenia nauczycieli jest dostępna w Departamencie Kultury i Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego ul. Partyzantów 87, 10-402 Olsztyn, tel. 89 52 16 965