Zmiana koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża
Procedura
Do zmiany koncesji stosuje się odpowiednio przepisy o jej udzieleniu. Współdziałanie z organami określonymi ustawą Prawo geologiczne i górnicze dotyczy wówczas tylko tych spraw, które są przedmiotem zamierzonej zmiany, w szczególności w zakresie zgodności z przeznaczeniem lub sposobem korzystania z nieruchomości.
Wymagane dokumenty
Wniosek, w którym należy:
- Oznaczyć wnioskodawcę, jego siedzibę i adres (firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i adres oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej);
- Podać numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, o ile przedsiębiorca taki numer posiada oraz numer identyfikacji podatkowej NIP (odpis z Krajowego Rejestru Sądowego lub zaświadczenie o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), w przypadku spółek cywilnych: kopia umowy spółki cywilnej wraz z ewentualnymi aneksami oraz adresy korespondencyjne wszystkich wspólników);
- Określić rodzaj i zakres wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona (zmieniona) koncesja;
- Określić właścicieli (użytkowników wieczystych) nieruchomości w granicach których jest wykonywana i ma być wykonywana zamierzona działalność, oraz oznaczenie tych nieruchomości zgodnie z ewidencją gruntów i budynków (aktualny wypis z ewidencji gruntów i budynków wydany nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku);
- Określić prawo wnioskodawcy do nieruchomości, w granicach której jest wykonywana i ma być wykonywana zamierzona działalność lub prawo o ustanowienie którego ubiega się wnioskodawca (dowody potwierdzające prawo wnioskodawcy do nieruchomości gruntowej, w granicach której jest wykonywana oraz ma być wykonywana zamierzona działalność, lub prawo, o ustanowienie którego ubiega się wnioskodawca, np.: akt notarialny, umowa dzierżawy, użytkowania, dowód przyrzeczenia nabycia prawa do nieruchomości gruntowej);
- Określić prawo wnioskodawcy do przestrzeni, w granicach której ma być wykonywana zamierzona działalność, lub prawo, o ustanowienie którego ubiega się wnioskodawca;
- Określić czas, na jaki ma być przedłużony termin ważności koncesji albo zmianę terminu rozpoczęcia działalności;
- Określić środki, w szczególności finansowe i techniczne, jakimi wnioskodawca dysponuje w celu zapewnienia wykonywania zamierzonej działalności;
- Określić sposób przeciwdziałania ujemnym wpływom zamierzonej działalności na środowisko;
- Określić złoże kopaliny lub jego część, która ma być przedmiotem wydobycia;
- Określić wielkość i sposób zamierzonego wydobycia kopaliny;
- Określić stopień zamierzonego wykorzystania zasobów złoża kopaliny, w tym kopalin towarzyszących i współwystępujących użytecznych pierwiastków śladowych, jak również środki umożliwiające osiągnięcie tego celu, a w przypadku wód leczniczych, wód termalnych i solanek – zasoby eksploatacyjne ujęcia;
- Określić projektowane położenia obszaru górniczego i terenu górniczego, zgodnie z wymaganiami dotyczącymi map górniczych, z zaznaczeniem granic podziału terytorialnego kraju;
- Określić geologiczne i hydrogeologiczne warunki wydobycia, a w razie potrzeby warunki wtłaczania wód do górotworu.
ZAŁĄCZNIKI
- Dowody potwierdzające prawo wnioskodawcy do korzystania z informacji geologicznej, jakie w zakresie niezbędnym do prowadzenia zamierzonej działalności przysługuje wnioskodawcy (np. umowa zawarta ze Skarbem Państwa o korzystanie z informacji geologicznej za wynagrodzeniem) oraz kopię decyzji zatwierdzającej dokumentację geologiczną. Jeżeli do nabycia prawa do korzystania z informacji geologicznej doszło z mocy prawa w związku ze sfinansowaniem prac geologicznych przez wnioskodawcę oraz przyjęciem dokumentacji geologicznej bez zastrzeżeń albo zatwierdzeniem na jego rzecz dokumentacji geologicznej, albo złożeniem jej w organie administracji geologicznej, we wniosku wskazuje się podstawę prawną nabycia prawa do korzystania z informacji geologicznej oraz decyzję, będącą podstawą wykonania robót geologicznych, w wyniku których uzyskano tę informację geologiczną.
- Kserokopia decyzji zatwierdzającej dokumentację geologiczną i dodatki do dokumentacji lub zawiadomienia o przyjęciu dokumentacji i dodatków do dokumentacji.
- Kserokopia decyzji udzielającej koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża oraz wszystkie jej zmiany.
- Kserokopia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia z klauzulą ostateczności. (Decyzję środowiskową należy uzyskać przed złożeniem wniosku koncesyjnego. Jest wydawana przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, po uprzednim przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko).
- Projekt zagospodarowania złoża określający wymagania w zakresie racjonalnej gospodarki złożem kopaliny, w szczególności przez kompleksowe i racjonalne wykorzystanie kopaliny głównej i kopalin towarzyszących oraz technologii eksploatacji zapewniającej ograniczenie ujemnych wpływów na środowisko (2 egzemplarze).
- Mapy sytuacyjno-wysokościowe projektowanego obszaru i terenu górniczego w odpowiedniej skali – 5 egzemplarzy, a w przypadku występowania obszaru górniczego i terenu górniczego na terenie więcej niż 1 gminy po 1 dodatkowym egzemplarzu dla każdej gminy.
- Pełnomocnictwo – jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej za zmianę koncesji oraz za udzielone pełnomocnictwo (jeśli dotyczy).
- Załącznik graficzny określający przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, o ile dołączenie tego załącznika było wymagane przez przepisy obowiązujące w dniu złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności mapa, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
UWAGA
- W przypadku stwierdzenia konieczności uzupełnienia wniosku dla postępowań dotyczących koncesji, termin rozpatrzenia wniosku biegnie od dnia wpływu uzupełnionego wniosku. Nieuzupełnienie wniosku skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
- Przedsiębiorca jest obowiązany zgłaszać organowi koncesyjnemu wszelkie zmiany danych, zawartych we wniosku o zmianę koncesji, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.
- Jeżeli koncesja jest poprzedzona decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach podjętą w postępowaniu toczącym się z udziałem społeczeństwa, w postępowaniu koncesyjnym nie stosuje się przepisów o udziale organizacji społecznych.
- Do postępowania w sprawie koncesji, poprzedzonej decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, stosuje się przepisy art. 86f ust. 6, art. 86g oraz art. 86h ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
- Do koncesji, poprzedzonej decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, stosuje się przepisy art. 72 ust. 6 i 6a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Opłaty
- opłata skarbowa za wydanie decyzji: 308,00 zł (przedłużenie terminu ważności koncesji lub rozszerzenie przestrzeni prowadzonej działalności) albo 10,00 zł (inne zmiany aniżeli wskazane powyżej);
- złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa: 17,00 zł.
Zwolnione z opłaty skarbowej są pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu oraz jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5 ustawy o opłacie skarbowej.
Należną opłatę skarbową wnosi się na rachunek bankowy Urzędu Miasta Olsztyna:
Plac Jana Pawła II nr 1, 10-101 Olsztyn
– Wydział Podatków i Opłat
09 1030 1508 0000 0008 2310 0003
(tytułem wpłaty: opłata za zmianę koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża… / opłata za złożenie pełnomocnictwa w sprawie…).
Termin załatwienia sprawy
- Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
- O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie organ administracji publicznej jest obowiązany zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej służy Stronie odwołanie do ministra właściwego do spraw środowiska za pośrednictwem Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia tutejszemu organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, niniejsza decyzja staje się z mocy prawa ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 24 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących projektów zagospodarowania złóż.
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 października 2014 r. w sprawie rejestru obszarów górniczych i zamkniętych podziemnych składowisk dwutlenku węgla
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie,
Biuro Geologa Wojewódzkiego
ul. Pstrowskiego 28B, 10-602 Olsztyn (pokój nr 110)
tel./fax (89) 521 97 70
e-mail: bgw@warmia.mazury.pl
godz. otwarcia: 8.00 – 16.00 (poniedziałek) oraz 7.30 – 15.30 (od wtorku do piątku)
Klauzula informacyjna
Zgodnie z obowiązkiem nałożonym art. 13 oraz art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), poniżej przekazujemy informacje dotyczące przetwarzania Pani/Pana danych osobowych:
- Administratorem danych osobowych jest Województwo Warmińsko-Mazurskie w zakresie zadań realizowanych przez Marszałka Województwa, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn.
- Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym kontakt jest możliwy pod adresem email: iod@warmia.mazury.pl.
- Dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6. ust. 1 lit. c RODO w celu przeprowadzenia postępowań administracyjnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze i ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego administrator przetwarza kategorie danych osobowych niezbędne do przeprowadzenia postępowania administracyjnego: imię, nazwisko, adres zamieszkania/adres korespondencyjny.
- Pani/Pana dane osobowe zostały pozyskane przez Administratora z następującego źródła: wnioskodawca postępowania lub podmiot trzeci np. organ publiczny lub strona postępowania administracyjnego.
- Dane osobowe będą przekazywane następującym odbiorcom: innym organom administracji publicznej oraz stronom postępowania administracyjnego prowadzonego na podstawie ww. ustaw, o których mowa w pkt 3.
- Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane oraz zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy kompetencyjne lub ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164, z późn. zm.); Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych, oraz Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 20 października 2015 roku w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej.
Oznacza to, że dane osobowe mogą zostać usunięte po upływie określonego dla danej kategorii dokumentacji okresu przechowywania, zależnie od kategorii archiwalnej danej sprawy (w przypadku kategorii BE10 - dane osobowe będą przetwarzane przez nie krócej niż 10 lat, z możliwością przedłużenia okresu przechowywania dokumentacji w wyniku ekspertyzy przeprowadzonej przez Archiwum Państwowe, liczone od roku następnego po roku zakończenia sprawy).
W każdym czasie przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do swoich danych osobowych, jak również prawo żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
- Jeżeli uważa Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy o ochronie danych osobowych, ma Pani/Pan prawo wnieść skargę do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
- Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe przeprowadzenie postępowania administracyjnego.