Wersja obowiązująca z dnia
Rozpatrywanie skarg i wniosków
- Rozpatrywanie i merytoryczne załatwianie skarg i wniosków w Urzędzie następuje na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz w wydanych na jego podstawie aktach wykonawczych regulujących organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków i należy do zadań:
- Departamentów właściwych ze względu na przedmiot sprawy - w przypadku skarg lub wniosków, do rozpatrzenia i załatwienia których właściwy jest Zarząd lub Marszałek, z zastrzeżeniem pkt 2 i ust. 2;
- jednostek organizacyjnych Województwa, w przypadku ich przekazania przez Sejmik lub Departament nadzorujący daną jednostkę na zasadach określonych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
- W przypadku, gdy skarga lub wniosek, której rozpatrzenie i załatwienie należy do właściwości Zarządu lub Marszałka, dotyczy Sekretarza Województwa lub Dyrektora Departamentu, rozpatrzenie i merytoryczne załatwianie skargi lub wniosku należy do Departamentu wyznaczonego w tym celu przez Marszałka.
- Załatwianie skarg i wniosków, których rozpatrzenie i załatwienie należy do właściwości Zarządu lub Marszałka, polega na rozpatrzeniu wszystkich okoliczności sprawy, jej rozstrzygnięciu, wydaniu poleceń lub dokonaniu odpowiednich wystąpień, usunięciu stwierdzonych uchybień i przyczyn ich powstawania oraz zawiadomieniu zainteresowanych osób i instytucji o sposobie ich załatwienia.
- Informacje zawarte w skargach i wnioskach, których rozpatrzenie i załatwienie należy do właściwości Zarządu lub Marszałka, a które pozostawia się bez rozpoznania z uwagi na okoliczność, że nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego, mogą być wykorzystane w zakresie kompetencji organów Samorządu Województwa do podjęcia odpowiednich działań mających na celu wzmocnienie praworządności, usprawnienie pracy, zapobieganie nadużyciom, ochronę praw oraz lepsze zaspokajanie potrzeb ludności.
- Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku, której załatwienie należy do właściwości Zarządu lub Marszałka, wymaga uprzedniego zbadania lub wyjaśnienia sprawy, niezbędne materiały zbiera Departament właściwy do dokonania czynności związanych z rozpoznaniem skargi lub wniosku. W tym celu może zwrócić się do innych organów o przekazanie materiałów i wyjaśnień.
- Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, a jednym z nich jest Zarząd lub Marszałek, Departament, do którego wniesiono skargę lub wniosek, rozpatruje sprawy należące do jego właściwości, a pozostałe niezwłocznie przekazuje, nie później niż w terminie 7 dni, właściwym organom, przesyłając odpis skargi lub wniosku, i zawiadamia wnoszącego skargę lub wniosek.
- Departament wykonujący zadania związane z rozpatrzeniem skargi lub wniosku, których załatwienie należy do właściwości Zarządu lub Marszałka, może, na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz w granicach upoważnień udzielonych pracownikom tego Departamentu, podjąć stosowne środki, w celu usunięcia stwierdzonych uchybień oraz przyczyn ich powstawania.
- Departament wykonujący zadania związane z rozpatrzeniem skargi lub wniosku, których załatwienie należy do właściwości Zarządu lub Marszałka, powinien zapewnić, że załatwienie skargi lub wniosku nastąpi w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego, zaś o każdym przypadku niezałatwienia skargi w terminie zawiadomiony zostanie skarżący, wraz z podaniem przyczyn zwłoki i wskazaniem nowego terminu załatwienia sprawy, a w razie niemożności załatwienia wniosku w terminie wnioskodawca zostanie zawiadomiony o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
- Kopie odpowiedzi na skargi i wnioski, których rozpatrzenie i załatwienie należy do właściwości Zarządu lub Marszałka, udzielone przez właściwe merytoryczne Departamenty oraz kopie zawiadomień, o których mowa w ust. 6 i 8, przekazywane są do Departamentu Kontroli w celu dołączenia do rejestru skarg i wniosków najpóźniej w dniu, w którym upływa termin załatwienia sprawy.